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Miriam Strube, Vijaya Kohli und Cornel West (v.l.) anlässlich eines von Cornel West durchgeführten Kolloquiums am Institut für Anglistik/Amerikanistik der UPB Bildinformationen anzeigen
Transatlantikdampfer "Berengaria" (1920); Route: Liverpool-New York-Liverpool. Bildinformationen anzeigen

Map of the 1858 Atlantic Cable route

Foto: Von Unbekannt - Howe's Adventures & Achievements of Americans; en:Image:Atlantic_cable_Map.jpg, Gemeinfrei, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=622111

Election Night 2016

Foto: Kathrin Kasperlik

Miriam Strube, Vijaya Kohli und Cornel West (v.l.) anlässlich eines von Cornel West durchgeführten Kolloquiums am Institut für Anglistik/Amerikanistik der UPB

Foto: Tanja Reiffenrath

Transatlantikdampfer "Berengaria" (1920); Route: Liverpool-New York-Liverpool.

Foto: Wikimedia Commons

Dr. Anke Lenzing

Kontakt
Publikationen

Institut für Anglistik und Amerikanistik > Linguistik - Bereich Prof. Mindt

Wissenschaftliche Mitarbeiterin - Studiengangsverantwortliche & Fachvertreterin für den BA- & MA Linguistik Programmbeauftragte für das Erasmus-Austauschprogramm mit der Universiteit Gent, Belgien Programmbeauftragte des Austauschprogramms mit der Flinders University, Adelaide

Telefon:
+49 5251 60-2840
Büro:
J4.141 (Karte)
Sprechzeiten:

Sprechzeiten im Semester:

Mittwochs 09-10 Uhr

Bitte tragen Sie sich in die aushängende Liste ein!

und nach Vereinbarung (dies gilt insbesondere für Examenskandidaten)!

 

 

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Aufsätze in Sammelbänden und Textbooks

Lenzing, A. (in Vorb.) “Textbooks, teachability & transfer: Learning processes in the EFL classroom” In: Roos, J. (Hrsg.) The Role of Instruction in SLA: A Processability Perspective on Foreign Language Instruction. Amsterdam: Benjamins.

Lenzing, A. (under review) „Towards and integrated model of grammatical encoding and decoding in SLA“ In: Lenzing, A., Nicholas, H. & Roos, J. (Hrsg.) (Verlagsvertrag) Working with Processability Approaches. Amsterdam: Benjamins.

Keßler, J. & A. Lenzing (eingereicht) “Grammar in foreign and second language classes.” In: The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. New York: Wiley.

Keßler, J.-U., Lenzing, A. & A. Plesser (angenommen) “Processability Theory: Architecture and application.” In: Wright, C., Piske, T. & M. Young-Scholten (Hrsg.) Mind Matters in SLA. Clevedon: Multilingual Matters.

Lenzing, A. (2016)  “The development of argument structure in the grammatical system of early L2 learners.” In: Keßler, J.-U., Lenzing, A. & M. Liebner (Hrsg.) Developing, Modelling and Assessing Second Languages. Amsterdam: Benjamins.

Pienemann, M., A. Lenzing & J.-U. Keßler (2016) “Developmentally moderated transfer in second language development.” In: Keßler, J.-U., Lenzing, A. & M. Liebner (Hrsg.) Developing, Modelling and Assessing Second Languages. Amsterdam: Benjamins.

Lenzing, A. (2015)  “Constraints on processing: L1 transfer and the L2 initial mental grammatical system.” In: Baten, K., Van Herreweghe, V., Buyl, A. & K. Lochtmann (Hrsg.) Theory Development in Processability Theory. Amsterdam: Benjamins.

Lenzing, A. & M. Pienemann (2015) “Exploring the interface between morphosyntax and discourse/pragmatics/semantics” In: Baten, K., Van Herreweghe, V., Buyl, A. & K. Lochtmann (Hrsg.) Theory Development in Processability Theory. Amsterdam: Benjamins.

Pienemann, M. & A. Lenzing (2015) “Processability Theory” In: VanPatten, B. & J. Williams (Hrsg.) Theories in Second Language Acquisition. An Introduction. 2nd edition. New York: Routledge, 159-179.

Pienemann, M., J.-U. Keßler & A. Lenzing (2013) “Developmentally Moderated Transfer and the role of the L2 in L3 acquisition.” In: Flymann Mattsson, A. & C. Norrby (Hrsg.) Language Acquisition and Use in Multilingual Contexts: Theory and Practice. Lund: Travaux de L'Institute Linguistique de Lund, 142-159.

Lenzing, A. & J. Roos (2012) “Die sprachliche Entwicklung und die Ausdrucksmöglich-keiten von Grundschülerinnen und Grundschülern im Englischunterricht.” In: Dokumentation zum 24. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) Hamburg, Oktober 2011. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 207-220.

Lenzing, A. (2008) “Teachability and learnability: An analysis of primary school textbooks.” In: Keßler, J.-U. (Hrsg.) Processabilty Approaches to Second Language Development and Second Language Learning. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 221-241.

Keßler, J.-U. & A. Lenzing (2008):“The dog is grabing” - Englischunterricht in der Grundschule und den Übergang neu denken.” In: Heggen, T. & D. Götze (Hrsg.) Grundschule neu denken. Beiträge des Paderborner Grundschultages 2006 zu Heterogenität, Medien und Ganztag. Münster: LIT, 99-109.

Lenzing, A. (2006) “Lehrwerke für den frühen Fremdsprachenunterricht: Eine sprachwissenschaftliche Analyse.” in: Pienemann, M., E. Roos & J. Keßler (Hrsg.) Englischerwerb in der Grundschule. Paderborn: Schöningh/UTB, 185-196.

Lenzing, A. (2007) Mitarbeit an Sunshine Leistungsermittlung 1 / 2: Vorwort. Hollbrügge, B. & U. Kraaz (2007) Berlin: Cornelsen.

Aufsätze in Zeitschriften

Lenzing, A. (2015) “Exploring regularities and dynamic systems in L2 development” Language Learning Special Issue (“Orders and sequences in L2 acquisition: 40 years on”) (Volume 65, Issue 1, 89-122).

Keßler, J.-U. & A. Lenzing (2014) “Do you have two cloud? The role of grammar in the EFL classroom” In: Babylonia. Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen (Ausgabe 02/2014, 30-35).

Lenzing, A., Plesser, A., Hagenfeld, K. & M. Pienemann (2013) “Transfer at the initial state” In: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik. A Quarterly of Language, Literature and Culture, 3/2013, 265-286.

Lenzing, A. (2004) “Analyse von Lehrwerken für den Englischunterricht in der Grundschule.” In: FMF Landesverband Schleswig-Holstein Mitteilungsblatt 8/ 2004.

Herausgeberschaften

Keßler, J.-U., Lenzing, A. & M. Liebner (Hrsg.) (2016)  Developing, Modelling and Assessing Second Languages. Amsterdam: Benjamins.

Lenzing, A., Nicholas, H. & Roos, J. (Hrsg.) (Verlagsvertrag) Working with Processability Approaches. Amsterdam: Benjamins.

Monographie

Lenzing, A. (2013) The Development of the Grammatical System in Early Second Language Acquisition: The Multiple Constraints Hypothesis. Amsterdam: Benjamins.

(reviewed in: LINGUIST List 26.529 (26.1.2015). (Christine Palumbo; linguistlist.org/issues/26/26-529.html).

Vorträge

Vorträge als Invited Speaker

2016

Comprehension = Production? An integrated perspective on the relation between comprehension and production in second language acquisition

Guest Lecture, LaTrobe University, Melbourne, Australien, 11.01.2016

2015

What’s the spaghetti? Exploring formulaic sequences in SLA from a psycholinguistic perspective

Guest Lecture, Curtin University, Perth, Australien, 08.10.2015

What’s do you name? What early learner utterances can tell us about language processing

Research Day of the Department of Languages & Applied Linguistics, Flinders University, Adelaide, Australien, 24.09.2015

Research in Applied Linguistics: The L2 acquisition of the passive in comprehension and production

Guest Lecture, Flinders University, Adelaide, Australien, 18.08.2015

2014

Shared syntax in L2 acquisition – exploring the interface between grammatical encoding and decoding

Plenarvortrag, 14th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Universität Paderborn, 22.-23.09.2014

L2 development is both rule-governed and dynamic
Kolloquium “Patterns of L2 development: Different theoretical perspectives” (Organisers: Prof. Dr. Rod Ellis, Ass. Prof. Dr. Søren Eskildsen; Discussant: Prof. Dr. Jan Hulstijn), American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Portland (Oregon), USA, 22.-25.03.14

2013

The initial L2 mental grammatical system and its development
Processability Theory Conference, Hogskolen i Ostfold, Halden, Norwegen, 11.-12.04.2013

2012

Early Learners
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012

Processability Theory: The linguistic basis - Lexical-Functional Grammar
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012

Processability Theory: The psycholinguistic basis – Levelt
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012 (zusammen mit Anja Plesser)

Explaining developmental schedules
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012 (zusammen mit Prof. Dr. Manfred Pienemann)

L1 influence
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012 (zusammen mit Prof. Dr. Gisela Håkansson)

 

Vorträge im Rahmen von Konferenzen & Workshops

2017

Investigating the cognitive architecture of syntactic processing: Is there anything shared in production and comprehension processes in SLA?

American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Portland, Oregon, USA, 18.-21.03.2017

2016

Language production and comprehension processes

Kolloquium "Psycholinguistic perspectives on SLA – Findings from PT based research", Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF), Chuo University, Tokyo, Japan, 09.-11.09.2016

Dynamic features in second language acquisition

Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF), Chuo University, Tokyo, Japan, 09.-11.09.2016 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Manfred Pienemann)

Prototypicality effects in the acquisition of L2 comprehension

16th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Chuo University, Tokyo, Japan, 07.-08.09.2016

Old wine in new bottles? Mastering re-emerged concepts

16th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Chuo University, Tokyo, Japan, 07.-08.09.2016 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Jana Roos)

Locating the contribution of lexically bundled language to early instructed SLA

American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Orlando, USA, 09.-12.04.2016 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Jana Roos)

2015

A shared grammatical workspace in SLA - investigating the acquisition of the passive in L2 English

ALAA/ALANZ/ALTAANZ 2015 Conference (Applied Linguistics Association of Australia, Applied Linguistics Association of New Zealand & Association for Language Testing and Assessment of Australia and New Zealand), Adelaide, Australien, 30.11.-02.12.2015

Towards an integrated model of grammatical encoding and decoding in SLA
American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Toronto, Kanada, 21.-24.03.2015

2014

Interrogating the role of formulaic sequences in early instructed SLA

Sechste Internationale Konferenz der Gesellschaft für Kognitive Linguistik (DGKL), Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, 30.09.-02.10.2014 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Jana Roos)

Lernprozesse im Englischunterricht

Fachdidaktiktag Englisch: Lernprozesse im Englischunterricht: Dialog zwischen Forschung und Praxis, Universität Paderborn, 20.05.2014 (zusammen mit Lea Hartung)

2013

The interface between comprehension and production in SLA
13th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Lunds Universitet, Schweden, 20.-21.09.13

The L2 initial mental grammatical system – a case of multiple constraints
25th International Conference on Second Language Acquisition & Foreign Language Learning, Szczyrk, Polen, 23.-25.05.2013

2012

L1 transfer and the L2 initial mental grammatical system
12th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Universiteit Gent, Belgien, 28.-29.09.2012

The development of the grammatical system in early SLA – The Multiple Constraints Hypothesis
4th UK Cognitive Linguistics Conference, Kings College London, UK, 10.-12.07.2012

2011

Die sprachliche Entwicklung und die Ausdrucksmöglichkeiten von Grundschülerinnen und Grundschülern im Englischunterricht
24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Hamburg, 28.09.-01.10.2011 (zusammen mit Prof. Dr. Jana Roos)

The development of the grammatical system in early second language acquisition
11th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Universität Innsbruck, Österreich, 12.-13.09.2011.

2010

Challenging the scope-precision dilemma in language testing: the Common European Framework and linguistic profiling
10th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA). University of Western Sydney, Australien 19.-21.09.2010 (zusammen mit Anja Plesser)

Formulaic sequences and the development of the grammatical system in early L2 learners of English
4th International interdisciplinary conference on formulaic language (FLaRN), Universität Paderborn, 23.-26.03.2010 (zusammen mit Prof. Dr. Jana Roos)

2009

The development of argument structure in the grammatical system of early L2 learners
9th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 15.-17.07.2009

Extending PT: integrating discourse-pragmatic components – Spanish as an L2
9th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 15.-17.07.2009 (zusammen mit Anja Plesser)

Erweiterung der Processability Theory um diskurs-pragmatische Komponenten: Spanisch als Zweitsprache
Graduiertentagung der Fakultät für Kulturwissenschaften, Universität Paderborn, 15.-16.05.2009 (zusammen mit Anja Plesser)

2008

The grammatical system of early L2 learners of English
8th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA) Universität Verona, Italien, 15.-16.09.2008 (Posterpräsentation)

Transfer at the initial state
8th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA) Universität Verona, Italien, 15.-16.09.2008 (zusammen mit Prof. Dr Manfred Pienemann, Prof. Dr. Jörg-U. Keßler, Prof. Dr. Gisela Håkansson & Dagmar Keatinge)

2006

Analyse von Lehrwerken für den Englischunterricht in der Grundschule
Projektgruppe Grundschule Plus, Universität Paderborn, 11.01.2006

2004

Textbooks and ESL development
Workshop ESL Development in Primary Schools, Universität Paderborn, 09.07.2004.

Wichtige Informationen für Studierende:

Liebe Studierende,

im Folgenden finden Sie Informationen zur Scheinabwicklung und zur BA/MA Linguistikberatung:

1. Scheinabwicklung:

Sie können Ihre ausgefüllten Scheinformulare bei mir ins Fach werden oder diese zur Sprechstunde mitbringen. Eingeworfene Scheine können in der darauffolgenden Sprechstunde unterschrieben bei mir abgeholt werden.

2. BA/MA Linguistik: Beratung & Praktikumsbetreuung

Für Fragen zum BA/MA Studiengang Linguistik bin ich per Mail oder in meiner Sprechstunde erreichbar. Bitte beachten Sie, dass ich BA/MA Mails in Clustern bearbeite und Sie daher nicht jeden Tag direkt eine Antwort bekommen. Bitte schauen Sie im Vorfeld unbedingt in die jeweilige Prüfungsordnung, viele Fragen klären sich dann von selbst. Weitere Informationen sowie die POs finden Sie hier:

Wichtiger Hinweis zu den Praktikumsberichten: Bitte beachten Sie die geänderten Vorgaben im BA Linguistik nach der PO 2012.

Die Anrechnung der Praktika erfolgt über Scheine. Die Scheinformulare finden Sie hier:

Scheinformular BA Linguistik (PO 2012)

Scheinformular MA Linguistik (PO 2012)

 

 

 

Eine Übersicht über die Forschung von Dr. Anke Lenzing finden Sie hier.

Die Universität der Informationsgesellschaft