Achtung:

Sie haben Javascript deaktiviert!
Sie haben versucht eine Funktion zu nutzen, die nur mit Javascript möglich ist. Um sämtliche Funktionalitäten unserer Internetseite zu nutzen, aktivieren Sie bitte Javascript in Ihrem Browser.

Word Cloud of the Topics of Cognitive Psychology Bildinformationen anzeigen
Illustration of salience research Bildinformationen anzeigen
salience Bildinformationen anzeigen

Word Cloud of the Topics of Cognitive Psychology

Foto: Ingrid Scharlau

Illustration of salience research

Foto: Alexander Krüger

salience

Foto: Ingrid Scharlau

Research

In the field of experimental psychology, I am working on time perception, visuo-spatial attention - especially misperceptions caused by attention - and processing of nonconscious information (priming). I am especially interested in the question whether (and how) attention influences perceived time and speed of information processing, and in the control of visuo-spatial information. I have been studying prior entry, the apparently earlier perception of an attended stimulus, for quite a while. My current research projects take a methodological turn, trying to use the Theory of Visual Attention of Claus Bundesen as a tool for answering different fundamental questions about human information processing (PhD projects of Jan Tünnermann and Alexander Krüger).

In the realm of pedagogical psychology and education research, I am currently working on self-regulated learning (PhD project of Hanna Müsche), on academic writing, and on general education topics, such as college education/liberal arts education, interdisciplinary teaching and learning and, again, writing didactics.

For more information, see the publication list.

Derzeitige drittmittelgeförderte Forschungsprojekte

Assessing, understanding, and modeling visual salience and its dynamical impact on perception and selection (DFG; gemeinsam mit Mieke Donk, Amsterdam, und Zhaoping Li, London)

Frühere drittmittelgeförderte Forschungsprojekte
  • The dynamics of attention within the first second and their consequences for temporal perception (DFG, ESF project The long and short range dynamics of attention)
  • Erhöht visuell-räumliche Aufmerksamkeit die Verarbeitungsgeschwindigkeit? Eine Prüfung der Prior-Entry-Hypothese und alternativer Erklärungen (DFG)
  • Eine methodische Analyse von Perceptual Latency Priming (DFG)
  • Subjektive Theorien von Studierenden und Lehrenden und ihr Einfluss auf die Gestaltung und Nutzung von universitären Lehr- und Lernprozessen (BMBF, Professionalisierung der Hochschullehre durch Hochschulforschung).
Informationen des Bereichs Kognitive Psychologie

Die Universität der Informationsgesellschaft