PD Dr. Anke Lenzing

Kontakt
Profil
Vita
Publikationen
PD Dr. Anke Lenzing

Institut für Anglistik und Amerikanistik > Linguistik - Bereich Prof. Mindt

Ehemalige

Institut für Anglistik und Amerikanistik > Linguistik

Ehemalige

Telefon:
+49 5251 60-3055
Büro:
C3.331
Sprechzeiten:

Wichtig:

Die Beratung für die BA/MA Studiengänge Linguistik (inkl. Anrechnung von Studienleistungen, Beratung und Anerkennung von Praktika) wird von meiner Kollegin Emilia Nottbeck übernommen! Für alle entsprechenden Anliegen wenden Sie sich bitte an meine Kollegin.

Ich habe ab dem 01.09. eine Professur an der Universität Innsbruck inne. Bei dringenden Anfragen können Sie mich unter folgender Emailadresse kontaktieren: Anke.Lenzing@uibk.ac.at

Web:
Besucher:
Warburger Str. 100
33098 Paderborn
Auszeichnungen

2015                          

Forschungsstipendium der Heinrich-Hertz-Stiftung                                                                                                                    

2013                          

Runner-up Christopher Brumfit PhD Thesis Award 2012 (Cambridge University Press/Language Teaching)

2009 

Forschungspreis der DGS-Stiftung für das Projekt: Erweiterung der Processability Theory um diskurs-pragmatische Komponenten: Spanisch als Zweitsprache (zusammen mit Anja Plesser)

Editorial Board

Processability Approaches to Language Acquisition Research & Teaching (PALART) (book series, Benjamins)

Innsbrucker Beiträge zur Fachdidaktik

(book series, Innsbruck University Press)

Organisationen von Tagungen & Workshops

2019      

Kolloquium The conceptual architecture of SLA research: Deepening the discussion, American Association for Applied Linguistics (AAAL)

Atlanta, Georgia, USA, 9.-12.03.2019 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas)

(Moderatorin: Susan Gass, weitere Teilnehmer: Stefanie Wulff, Silvina Montrul, Marjolijn Verspoor, Jim Lantolf)

2018                          

Kolloquium Clarifying issues in the conceptual and terminological architecture of SLA research, American Association for Applied Linguistics (AAAL)

Chicago, Illinois, USA, 24.-27.03.2018 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas)

(Moderatorin: Susan Gass, weitere Teilnehmer: Robert DeKeyser, Stefanie Wulff, Bill VanPatten, Kees de Bot, Jim Lantolf)

2016                          

Kolloquium Psycholinguistic perspectives on SLA – Findings from PT based research, Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF)

Chuo University, Tokyo, Japan, 09.-11.09.2016 (zusammen mit Prof. Dr. Manfred Pienemann)

2014                          

14th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA)

Universität Paderborn, 22.-23.09.2014 (zusammen mit Prof. Dr. Manfred Pienemann, Prof. Dr. Jana Roos & Katharina Hagenfeld)

2014                          

Fachdidaktiktag Englisch: Lernprozesse im Englischunterricht: Dialog zwischen Forschung und Praxis

Universität Paderborn, 20.05.14 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Jana Roos)

Reviewertätigkeiten

Second Language Research (Journal, SAGE)

Studies in Second Language Acquisition (Journal, Cambridge)

Linguistic Approaches to Bilingualism (Journal, Benjamins)

International Journal of Bilingualism (Journal, SAGE)

Language Teaching Research (Journal, SAGE)

Language Learning (Journal, Wiley)

Language, Interaction & Acquisition (Journal, Benjamins)

Processability Approaches to Language Acquisition Research & Teaching (PALART)
(book series, Benjamins)

EUROSLA Monographs (book series)

National Science Foundation, USA (project proposals)

Österreichische Akademie der Wissenschaften (project proposals)

Cambridge University Press (books)

Springer (books)

PD Dr. Anke Lenzing
Sonstiges
Seit 11/2019

Akademische Oberrätin auf Zeit, Institut für Anglistik und Amerikanistik, englische Sprachwissenschaft, Universität Paderborn

2005 - 10/2019

Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Anglistik und Amerikanistik, englische Sprachwissenschaft, Universität Paderborn

08/2018 - 02/2019

Vertretung der W2 Professur Englische Sprachwissenschaft unter besonderer Berücksichtigung inklusiver Kontexte an der Universität Paderborn

07/2018

Habilitation an der Universität Paderborn

Erteilung der Lehrbefugnis (venia legendi) in den Fächern Englische Sprachwissenschaft und Psycholinguistik

Thema der Habilitationsschrift: The Production-Comprehension Interface in Second Language Acquisition: An Integrated Encoding-Decoding Model

Thema des Habilitationsvortrags: Current issues in turn-taking in human communication

07/2015 - 01/2016

Honorary Visiting Scholar an der Flinders University, Adelaide, Australien (Stipendiatin der Heinrich-Hertz-Stiftung)

2011

Promotion an der Universität Paderborn

Thema der Dissertation: The Development of the Grammatical System in Early Second Language Acquisition

04/1996 - 08/2004

Magisterstudium der Anglistik, Amerikanistik und Medienwissenschaften an der Universität Paderborn mit dem Abschluss Magistra Artium (M.A.)

2002 - 2003

Einjähriges Auslandsstudium an der Monash University, Melbourne, Australien

Seit 11/2019

Akademische Oberrätin auf Zeit, Institut für Anglistik und Amerikanistik, englische Sprachwissenschaft, Universität Paderborn

2005 - 10/2019

Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Anglistik und Amerikanistik, englische Sprachwissenschaft, Universität Paderborn

08/2018 - 02/2019

Vertretung der W2 Professur Englische Sprachwissenschaft unter besonderer Berücksichtigung inklusiver Kontexte an der Universität Paderborn

07/2018

Habilitation an der Universität Paderborn

Erteilung der Lehrbefugnis (venia legendi) in den Fächern Englische Sprachwissenschaft und Psycholinguistik

Thema der Habilitationsschrift: The Production-Comprehension Interface in Second Language Acquisition: An Integrated Encoding-Decoding Model

Thema des Habilitationsvortrags: Current issues in turn-taking in human communication

07/2015 - 01/2016

Honorary Visiting Scholar an der Flinders University, Adelaide, Australien (Stipendiatin der Heinrich-Hertz-Stiftung)

2011

Promotion an der Universität Paderborn

Thema der Dissertation: The Development of the Grammatical System in Early Second Language Acquisition

04/1996 - 08/2004

Magisterstudium der Anglistik, Amerikanistik und Medienwissenschaften an der Universität Paderborn mit dem Abschluss Magistra Artium (M.A.)

2002 - 2003

Einjähriges Auslandsstudium an der Monash University, Melbourne, Australien

Monographien

Lenzing, A. (2021) The Production-Comprehension Interface in Second Language Acquisition: An Integrated Encoding-Decoding Model. London: Bloomsbury Academic.

 

Lenzing, A. (2013) The Development of the Grammatical System in Early Second Language Acquisition: The Multiple Constraints Hypothesis. Amsterdam: Benjamins.

(reviewed in: LINGUIST List 26.529 (26.1.2015). (Christine Palumbo; http://linguistlist.org/issues/26/26-529.html).

Herausgeberschaften

Lenzing, A., Nicholas, H. & Roos, J. (Hrsg.) (2019) Widening contexts for Processability Theory: Theories and Issues. Amsterdam: Benjamins.

Keßler, J.-U., Lenzing, A. & M. Liebner (Hrsg.) (2016)  Developing, Modelling and Assessing Second Languages. Amsterdam: Benjamins.
(reviewed in: Applied Linguistics, 2017, 38/5, 771-774 von John W. Schwieter)

Aufsätze in Zeitschriften

Lenzing, A., Kersten, K., Ponto, K. & J. Wiegand (in Vorb.) “Developmental stages in L2 comprehension: Investigating and extending a processing framework.”

 

Nicholas, H., Lenzing, A. & M. Pienemann (in Vorb.) “On the complexity of applying dynamic systems thinking to SLA.“

Lenzing, A. (2015) “Exploring regularities and dynamic systems in L2 development” Language Learning Special Issue (“Orders and sequences in L2 acquisition: 40 years on”) (Volume 65, Issue 1, 89-122).

Keßler, J.-U. & A. Lenzing (2014) “Do you have two cloud? The role of grammar in the EFL classroom” In: Babylonia. Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen (Ausgabe 02/2014, 30-35).

Lenzing, A., Plesser, A., Hagenfeld, K. & M. Pienemann (2013) “Transfer at the initial state” In: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik. A Quarterly of Language, Literature and Culture, 3/2013, 265-286.

Aufsätze in Sammelbänden und Textbooks

Lenzing, A. Pienemann, M. & H. Nicholas (eingereicht/2021) Lost in translation?On some key features of dynamical systems theorizing invoked in SLA research. In: Kersten, K. & A. Winsler (Hrsg.). Understanding variability in second language acquisition, bilingualism, and cognition: A multi-layered perspective. New York: Routledge.

Pienemann, M. & A. Lenzing (2020) “Processability Theory” In: VanPatten, B., Keating, G.D. & S. Wulff (Hrsg.) Theories in Second Language Acquisition. An Introduction. 3rd edition. New York: Routledge.

Lenzing, A. (2019) „Die Schnittstelle zwischen Sprachproduktion und Sprachverstehen im Zweitspracherwerb.“ In: Falkenhagen, C., Funk, H., Reinfried, M., Volkmann, L. (Hrsg.). Sprachen lernen integriert – global, regional, lokal. Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Jena, 27.-30. September 2017. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 337-352.

Lenzing, A. (2019) “Towards an integrated model of grammatical encoding and decoding in SLA“ In: Lenzing, A., Nicholas, H. & Roos, J. (Hrsg.) Widening Contexts for Processability Theory: Theories and Issues. Amsterdam: Benjamins, 13-48.

Lenzing, A., Nicholas, H. & J. Roos (2019) “Contextualising Issues in Processability Theory” In: Lenzing, A., Nicholas, H. & Roos, J. (Hrsg.): Widening Contexts for Processability Theory: Theories and Issues. Amsterdam: Benjamins, 1-8.

Nicholas, H., Lenzing, A. & J. Roos (2019) How does PT’s view of acquisition relate to the challenge of widening perspectives on SLA? In: Lenzing, A., Nicholas, H. & Roos, J. (Hrsg.). Widening Contexts for Processability Theory: Theories and Issues. Amsterdam: Benjamins, 391-398.

Keßler, J. & A. Lenzing (2018) “Grammar in foreign and second language classes.” In: The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. New York: Wiley.

Keßler, J.-U., Lenzing, A. & A. Plesser (2018) “Processability Theory: Architecture and application.” In: Wright, C., Piske, T. & M. Young-Scholten (Hrsg.) Mind Matters in SLA. Clevedon: Multilingual Matters.

Lenzing, A. (2016)  “The development of argument structure in the grammatical system of early L2 learners.” In: Keßler, J.-U., Lenzing, A. & M. Liebner (Hrsg.) Developing, Modelling and Assessing Second Languages. Amsterdam: Benjamins.

Pienemann, M., A. Lenzing & J.-U. Keßler (2016) “Developmentally moderated transfer in second language development.” In: Keßler, J.-U., Lenzing, A. & M. Liebner (Hrsg.) Developing, Modelling and Assessing Second Languages. Amsterdam: Benjamins.

Lenzing, A. (2015)  “Constraints on processing: L1 transfer and the L2 initial mental grammatical system.” In: Baten, K., Van Herreweghe, V., Buyl, A. & K. Lochtmann (Hrsg.) Theory Development in Processability Theory. Amsterdam: Benjamins.

Lenzing, A. & M. Pienemann (2015) “Exploring the interface between morphosyntax and discourse/pragmatics/semantics” In: Baten, K., Van Herreweghe, V., Buyl, A. & K. Lochtmann (Hrsg.) Theory Development in Processability Theory. Amsterdam: Benjamins.

Pienemann, M. & A. Lenzing (2015) “Processability Theory” In: VanPatten, B. & J. Williams (Hrsg.) Theories in Second Language Acquisition. An Introduction. 2nd edition. New York: Routledge, 159-179.

Pienemann, M., J.-U. Keßler & A. Lenzing (2013) “Developmentally Moderated Transfer and the role of the L2 in L3 acquisition.” In: Flymann Mattsson, A. & C. Norrby (Hrsg.) Language Acquisition and Use in Multilingual Contexts: Theory and Practice. Lund: Travaux de L'Institute Linguistique de Lund, 142-159.

Lenzing, A. & J. Roos (2012) “Die sprachliche Entwicklung und die Ausdrucksmöglich-keiten von Grundschülerinnen und Grundschülern im Englischunterricht.” In: Dokumentation zum 24. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) Hamburg, Oktober 2011. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 207-220.

Lenzing, A. (2008) “Teachability and learnability: An analysis of primary school textbooks.” In: Keßler, J.-U. (Hrsg.) Processabilty Approaches to Second Language Development and Second Language Learning. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 221-241.

Keßler, J.-U. & A. Lenzing (2008):“The dog is grabing” - Englischunterricht in der Grundschule und den Übergang neu denken.” In: Heggen, T. & D. Götze (Hrsg.) Grundschule neu denken. Beiträge des Paderborner Grundschultages 2006 zu Heterogenität, Medien und Ganztag. Münster: LIT, 99-109.

Lenzing, A. (2006) “Lehrwerke für den frühen Fremdsprachenunterricht: Eine sprachwissenschaftliche Analyse.” in: Pienemann, M., E. Roos & J. Keßler (Hrsg.) Englischerwerb in der Grundschule. Paderborn: Schöningh/UTB, 185-196.

Vorträge

Vorträge als Invited Speaker

2020

What do you elephant? Formulaic sequences in early L2 communicative interaction

Guest lecture, Technische Universität Braunschweig, 18.07.20

2017

Research in early L2 acquisition – Processability Theory & the Multiple Constraints Hypothesis

Guest Lecture, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 05.12.2017

Linking production and comprehension processes in second language acquisition

27. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Jena, 28.-30.09.2017

2016

Comprehension = Production? An integrated perspective on the relation between comprehension and production in second language acquisition

Guest Lecture, LaTrobe University, Melbourne, Australien, 11.01.2016

2015

What’s the spaghetti? Exploring formulaic sequences in SLA from a psycholinguistic perspective

Guest Lecture, Curtin University, Perth, Australien, 08.10.2015

What’s do you name? What early learner utterances can tell us about language processing

Research Day of the Department of Languages & Applied Linguistics, Flinders University, Adelaide, Australien, 24.09.2015

Research in Applied Linguistics: The L2 acquisition of the passive in comprehension and production

Guest Lecture, Flinders University, Adelaide, Australien, 18.08.2015

2014

Shared syntax in L2 acquisition – exploring the interface between grammatical encoding and decoding

Plenarvortrag, 14th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Universität Paderborn, 22.-23.09.2014

L2 development is both rule-governed and dynamic
Kolloquium “Patterns of L2 development: Different theoretical perspectives” (Organisers: Prof. Dr. Rod Ellis, Ass. Prof. Dr. Søren Eskildsen; Discussant: Prof. Dr. Jan Hulstijn), American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Portland (Oregon), USA, 22.-25.03.14

2013

The initial L2 mental grammatical system and its development
Processability Theory Conference, Hogskolen i Ostfold, Halden, Norwegen, 11.-12.04.2013

2012

Early Learners
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012

Processability Theory: The linguistic basis - Lexical-Functional Grammar
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012

Processability Theory: The psycholinguistic basis – Levelt
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012 (zusammen mit Anja Plesser)

Explaining developmental schedules
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012 (zusammen mit Prof. Dr. Manfred Pienemann)

L1 influence
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012 (zusammen mit Prof. Dr. Gisela Håkansson)

 

Vorträge im Rahmen von Konferenzen & Workshops

2021

Timing issues in turn-taking in SLA – a psycholinguistic perspective.

European Second Language Association (EuroSLA), 30.06-03.07.2021.

 

2019

Exploring the cognitive challenge of turn-taking in SLA

19th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), University of Iceland, Island, 13.-14.09.2019

 

Processability Theory

Kolloquium "The conceptual architecture of SLA research: Deepening the discussion" (Organisers: Prof. Dr. Howard Nicholas & Dr. Anke Lenzing, Moderator: Susan Gass), American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Atlanta, USA, 9.-12.03.2019

 

2018

Modelling the relationship between semantics and syntax in L2 comprehension

European Second Language Association (EuroSLA) Conference, Münster, Germany, 05.-08.09. 2018

Towards Independent language use: the role of formulaic sequences in the developing L2 system

European Second Language Association (EuroSLA) Conference, Münster, Germany, 05.-08.09. 2018 (zusammen mit Prof. Dr. Jana Roos)

Towards autonomous language use: Exploring the role of formulaic sequences in early SLA

Early Language Learning Conference, Reykjavík, Island, 13.-15.06.2018

Taking a psycholinguistic perspective on SLA - Processability Theory

Kolloquium "Clarifying issues in the conceptual and terminological architecture of SLA research" (Organisers: Prof. Dr. Howard Nicholas & Dr. Anke Lenzing, Moderator: Susan Gass), American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Chicago, USA, 24.-27.03.2018

2017

The relation between semantics and syntax in L2 comprehension - applying the Online Cognitive Equilibrium Hypothesis to SLA

17th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Ludwigsburg University of Education, Germany, 04.-05.09.2017

Investigating the cognitive architecture of syntactic processing: Is there anything shared in production and comprehension processes in SLA?

American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Portland, Oregon, USA, 18.-21.03.2017

2016

Language production and comprehension processes

Kolloquium "Psycholinguistic perspectives on SLA – Findings from PT based research", Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF), Chuo University, Tokyo, Japan, 09.-11.09.2016

Dynamic features in second language acquisition

Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF), Chuo University, Tokyo, Japan, 09.-11.09.2016 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Manfred Pienemann)

Prototypicality effects in the acquisition of L2 comprehension

16th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Chuo University, Tokyo, Japan, 07.-08.09.2016

Old wine in new bottles? Mastering re-emerged concepts

16th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Chuo University, Tokyo, Japan, 07.-08.09.2016 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Jana Roos)

Locating the contribution of lexically bundled language to early instructed SLA

American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Orlando, USA, 09.-12.04.2016 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Jana Roos)

2015

A shared grammatical workspace in SLA - investigating the acquisition of the passive in L2 English

ALAA/ALANZ/ALTAANZ 2015 Conference (Applied Linguistics Association of Australia, Applied Linguistics Association of New Zealand & Association for Language Testing and Assessment of Australia and New Zealand), Adelaide, Australien, 30.11.-02.12.2015

Towards an integrated model of grammatical encoding and decoding in SLA
American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Toronto, Kanada, 21.-24.03.2015

2014

Interrogating the role of formulaic sequences in early instructed SLA

Sechste Internationale Konferenz der Gesellschaft für Kognitive Linguistik (DGKL), Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, 30.09.-02.10.2014 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Jana Roos)

Lernprozesse im Englischunterricht

Fachdidaktiktag Englisch: Lernprozesse im Englischunterricht: Dialog zwischen Forschung und Praxis, Universität Paderborn, 20.05.2014 (zusammen mit Lea Hartung)

2013

The interface between comprehension and production in SLA
13th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Lunds Universitet, Schweden, 20.-21.09.13

The L2 initial mental grammatical system – a case of multiple constraints
25th International Conference on Second Language Acquisition & Foreign Language Learning, Szczyrk, Polen, 23.-25.05.2013

2012

L1 transfer and the L2 initial mental grammatical system
12th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Universiteit Gent, Belgien, 28.-29.09.2012

The development of the grammatical system in early SLA – The Multiple Constraints Hypothesis
4th UK Cognitive Linguistics Conference, Kings College London, UK, 10.-12.07.2012

2011

Die sprachliche Entwicklung und die Ausdrucksmöglichkeiten von Grundschülerinnen und Grundschülern im Englischunterricht
24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Hamburg, 28.09.-01.10.2011 (zusammen mit Prof. Dr. Jana Roos)

The development of the grammatical system in early second language acquisition
11th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Universität Innsbruck, Österreich, 12.-13.09.2011.

2010

Challenging the scope-precision dilemma in language testing: the Common European Framework and linguistic profiling
10th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA). University of Western Sydney, Australien 19.-21.09.2010 (zusammen mit Anja Plesser)

Formulaic sequences and the development of the grammatical system in early L2 learners of English
4th International interdisciplinary conference on formulaic language (FLaRN), Universität Paderborn, 23.-26.03.2010 (zusammen mit Prof. Dr. Jana Roos)

2009

The development of argument structure in the grammatical system of early L2 learners
9th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 15.-17.07.2009

Extending PT: integrating discourse-pragmatic components – Spanish as an L2
9th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 15.-17.07.2009 (zusammen mit Anja Plesser)

Erweiterung der Processability Theory um diskurs-pragmatische Komponenten: Spanisch als Zweitsprache
Graduiertentagung der Fakultät für Kulturwissenschaften, Universität Paderborn, 15.-16.05.2009 (zusammen mit Anja Plesser)

2008

The grammatical system of early L2 learners of English
8th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA) Universität Verona, Italien, 15.-16.09.2008 (Posterpräsentation)

Transfer at the initial state
8th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA) Universität Verona, Italien, 15.-16.09.2008 (zusammen mit Prof. Dr Manfred Pienemann, Prof. Dr. Jörg-U. Keßler, Prof. Dr. Gisela Håkansson & Dagmar Keatinge)

2006

Analyse von Lehrwerken für den Englischunterricht in der Grundschule
Projektgruppe Grundschule Plus, Universität Paderborn, 11.01.2006

2004

Textbooks and ESL development
Workshop ESL Development in Primary Schools, Universität Paderborn, 09.07.2004.

Wichtige Informationen für Studierende:

Liebe Studierende,

im Folgenden finden Sie Informationen zur Scheinabwicklung und zur BA/MA Linguistikberatung:

1. Scheinabwicklung:

Sie können Ihre ausgefüllten Scheinformulare bei mir ins Fach werden oder diese zur Sprechstunde mitbringen. Eingeworfene Scheine können in der darauffolgenden Sprechstunde unterschrieben bei mir abgeholt werden.

2. BA/MA Linguistik: Beratung & Praktikumsbetreuung

Für Fragen zum BA/MA Studiengang Linguistik bin ich per Mail oder in meiner Sprechstunde erreichbar. Bitte beachten Sie, dass ich BA/MA Mails in Clustern bearbeite und Sie daher nicht jeden Tag direkt eine Antwort bekommen. Bitte schauen Sie im Vorfeld unbedingt in die jeweilige Prüfungsordnung, viele Fragen klären sich dann von selbst. Weitere Informationen sowie die POs finden Sie hier:

Wichtiger Hinweis zu den Praktikumsberichten: Bitte beachten Sie die geänderten Vorgaben im BA Linguistik nach der PO 2012.

Die Anrechnung der Praktika erfolgt über Scheine. Die Scheinformulare finden Sie hier:

Scheinformular BA Linguistik (PO 2012)

Scheinformular MA Linguistik (PO 2012)

 

SHKs und TutorInnen

Josephine Beryl Fisher (Tutorin History of English)
Rumelo Luzia de Araújo (Tutor History of English)
Stefanie Mühlbächer (Tutorin History of English)
Marie Weise (Tutorin History of English)
 

Eine Übersicht über die Forschung von Dr. Anke Lenzing finden Sie hier.