Dagmar Keatinge

Contact
Biography
Publications
 Dagmar Keatinge

Linguistik - Bereich Prof. Mindt

Seconded Officials

Didaktik - Bereich Prof. Rumlich

Seconded Officials

Phone:
+49 5251 60-2840
Fax (External):
+49 5251 60-3999
Office:
J4.141
Office hours:

Sprechzeiten /Office hours Summer Term 2023:

In University:

Wednesday 11am - 12 noon (in J4.141 - no registration required)

Online via Zoom:

Monday 8 - 9.30 am

Please register for one or more time slots via PANDA:

https://panda.uni-paderborn.de/mod/scheduler/view.php?id=1377506&subpage=allappointments&offset=2&what=view

For appointments in person and/or at a different time, please make an appointment via email.

Web:
Visitor:
Warburger Str. 100
33098 Paderborn
 Dagmar Keatinge
Miscellaneous
08/2019

abgeordnete Lehrkraft im Hochschuldienst

Institut für Anglistik und Amerikanistik 

Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft (Prof. Dr. I. Mindt) und

Lehrstuhl für die Didaktik des Englischen (Prof. Dr. D. Rumlich)

2012 - 2019

Lehrbeauftragte

Institut für Anglistik und Amerikanistik

Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft (Prof. Dr. I. Mindt)

2012 - 2019

Lehrkraft

für die Fächer Englisch und Geschichte am Hanse- Kolleg - Weiterbildungskolleg der Stadt Lippstadt.

2010 - 2012

Vorbereitungsdienst und 2. Staatsexamen

Berufsbegleitender Vorbereitungsdienst für die Sekundarstufen 1 und 2 in den Fächern Englisch und Geschichte

(Hanse- Kolleg Lippstadt und ZfsL Hamm)

2006 - 2009

Wissenschaftliche Hilfskraft und Mitarbeiterin

am Institut für Anglistik und Amerikanistik 
Bereich Linguistics and Applied Linguistics (Prof. Dr. Dr. h.c. M. Pienemann)

2006

1. Staatsexamen

1. Staatsexamen - Sekundarstufen 1 und 2 in den Fächern Englisch und Geschichte

(Universität Paderborn)

08/2019

abgeordnete Lehrkraft im Hochschuldienst

Institut für Anglistik und Amerikanistik 

Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft (Prof. Dr. I. Mindt) und

Lehrstuhl für die Didaktik des Englischen (Prof. Dr. D. Rumlich)

2012 - 2019

Lehrbeauftragte

Institut für Anglistik und Amerikanistik

Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft (Prof. Dr. I. Mindt)

2012 - 2019

Lehrkraft

für die Fächer Englisch und Geschichte am Hanse- Kolleg - Weiterbildungskolleg der Stadt Lippstadt.

2010 - 2012

Vorbereitungsdienst und 2. Staatsexamen

Berufsbegleitender Vorbereitungsdienst für die Sekundarstufen 1 und 2 in den Fächern Englisch und Geschichte

(Hanse- Kolleg Lippstadt und ZfsL Hamm)

2006 - 2009

Wissenschaftliche Hilfskraft und Mitarbeiterin

am Institut für Anglistik und Amerikanistik 
Bereich Linguistics and Applied Linguistics (Prof. Dr. Dr. h.c. M. Pienemann)

2006

1. Staatsexamen

1. Staatsexamen - Sekundarstufen 1 und 2 in den Fächern Englisch und Geschichte

(Universität Paderborn)

Talks

2022

with Katharina von Elbwart. 'To be or not to be a native speaker? Assessing language ideologies in teacher education'. Sociolinguistics Symposium 24, Ghent, Belgium, July 13-16 (accepted for presentation).

with Katharina von Elbwart. 'Just say it in English!“ – Language ideologies and language teacher identity in intercultural learning environments'. American Association for Applied Linguistics (AAAL), Pittsburgh, PA, March 19-22.

2021

with Katharina von Elbwart and William Dunn. 'Practice report on “Teaching Language Internationally in Germany and Canada”'. International Virtual Exchange Conference (IVEC), Drexel University & State University of New York (SUNY) COIL Center, Oct. 27-29.

with Katharina von Elbwart. 'Since it is an English class, I would ask the students to talk in English.' – Der Einfluss von Spracheinstellungen auf die Entwicklung von Language Teacher Identity in internationaler Kommunikation", Gesellschaft für Angewandte Linguistik Sektionentagung 2021 (Applied Linguistics in Germany), Würzburg, Germany, Sept. 15-17,2021.

'Assessment of learner errors in class tests - Evidence from the German EFL classroom'. CL 2021 - Corpus Linguistics International Conference. Limerick, Ireland, July 13- 16, 2021.

with Katharina von Elbwart. 'Teaching language internationally - Ein Werkstattbericht zum Wissenstransfer in einem deutsch-kanadischen Lehrprojekt in der Lehrer*innenausbildung' 13. Graduiertentagung der Fakultät für Kulturwissenschaften, Universität Paderborn, May, 25, 2021.

______________________________________________________

2006-2009

'Productive effects of developmentally moderated transfer”. 9th International Symposium on Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Ludwigsburg University of Education, July 15- 17, 2009

'Positive evidence of the developmentally moderated transfer debate'. Georgetown University Round Table on Language and Linguistics (GURT), Georgetown University, Washington DC, March 13-15, 2009.

'Key issues in designing tasks for data elicitation purposes' 8th International Symposium on Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), University of Verona, Sept. 15-16, 2008.

 with M. Pienemann, J-U. Keßler, A. Lenzing und G. Hakansson. 'Transfer at the initial state'.  8th International Symposium on Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), University of Verona, Sept. 15-16, 2008.

with J.-U. Keßler. 'The acquisition of the passive voice in English as a foreign language: perception and production'. 7th International Symposium on Processability, Bilingualism and Second Language Acquisition, Universität Paderborn und Newcastle University, Sept. 9-10, 2007.

'Transfer and relexification in formal second language acquisition”. 6th International Symposium on Processability, Bilingualism and Second Language Acquisition, University of Malta (Poster), Sept. 23-24, 2006.

Publications

Edited Volume

Keßler, J.-U. und D. Keatinge (eds.) (2009): „Research in Second Language Acquisition: Empirical Evidence Across Languages”. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press.

Articles

von Elbwart, K. & Keatinge, D. (acc./in prep.). Developing language teacher identity and leadership skills in intercultural learning environments. To appear in Reinders, H. (ed). Language Teacher Leadership. Oxford: OUP.

von Elbwart, K. & Keatinge, D. (acc./in prep.). Der Einfluss von Spracheinstellungen auf die Entwicklung von Language Teacher Identity in internationaler Kommunikation. To appear in “Forum Angewandte Linguistik, Sprache und Interkulturalität in der Digitalen Welt". Berlin: Peter Lang.

von Elbwart, K. & Keatinge, D. (under review). Teaching Language Internationally – Wissenstransfer in einem deutsch-kanadischen Lehrprojekt in der Lehrer*innenausbildung. Interdisziplinäre Studien des Paderborner Graduiertenzentrums für Kulturwissenschaften.

Keatinge, D., von Elbwart, K. & Dunn, B. (2022). A Practice Report on Teaching Language Internationally in Germany and Canada. In Kathlyn Elliott (ed.). International Virtual Exchange Conference (IVEC) 2021 Conference Proceedings, 48-53. (Online Publication)

Keatinge, D. und Keßler, J.U. (2009): „The Acquisition of the Passive Voice in L2-English: Perception and Production”. In: Keßler, J.-U. und D. Keatinge (eds): „Research in Second Language Acquisition: Empirical Evidence Across Languages”. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press.

Keßler, J.-U. und D. Keatinge (2008): „ Profiling oral second language development.“ In: Keßler, J.-U. (ed.): Processability Approaches to Second Language Development and Second Language Learning. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press, pp. 167 – 197.

Keatinge, D. (2006). „Bilingualer Spracherwerb: 2 Fallstudien“. In: Pienemann, M., E. Roos and J.-U. Keßler (eds.):Englischerwerb in der Grundschule. Ein Studien- und Arbeitsbuch. Paderborn: Schöningh: UTB, S. 122 – 140.

Thesis

Keatinge, D. (2005). Language acquisition in the classroom. The role of transfer and processing constraints. Paderborn, Unveröffentlichte Hausarbeit zum ersten Staatsexamen.