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Collage
Detailaufnahme aus dem Werkstattbereich des Silos.
Kopfschutz-Kopfschmuck Show image information

Collage Detailaufnahme aus dem Werkstattbereich des Silos. Kopfschutz-Kopfschmuck

Photo: Lisa Kuntze-Fechner, Julia Schäfer

Dr. Jonas Menze

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Dr. Jonas Menze

Musik

Research Assistant

Fakultät für Kulturwissenschaften >IBFM - Institut für Begabungsforschung in der Musik

Research Assistant

Phone:
+49 5251 60-5212
Office:
DW0.103 IBFM
Office hours:

Tuesdays from 3 to 4 p.m. by telephone or as a Zoom conference. Please register by e-mail. Individual appointments can also be made at any time if needed.

Visitor:
Pohlweg 85
33100 Paderborn
Dissertation

Musical Backstages: Production Circumstances and Development Processes of the German-Speaking Musical

The dissertation traces the circumstances under which artists and producers create and produce new musicals in German-speaking countries. It explores and discusses dependencies between the production circumstances, the development processes, and the aesthetics of the works.

www.waxmann.com/buch3816

Research
  • Empirical musicology
  • Popular musical theatre
  • Musical expertise
  • Lifelong learning in music
  • Fan studies
  • Citizen science

Jonas Menze on ResearchGate

Membership of Academic Associations
  • German Society for Popular Music Studies e.V. (GfPM),
    since 09/2020: chair
  • German Society for Music Psychology (DGM)
  • Gesellschaft für Musikwirtschafts- und Musikkulturforschung e.V. (GMM)
  • International Association for the Study of Popular Music (IASPM D-A-CH) e.V.
Dr. Jonas Menze
04/2020 - today

Scientific Assistant at the Centre for Evaluation of the University of Music Network, Detmold University of Music, Germany

01/2016 - today

Scientific Assistant, Faculty of Arts and Humanities, Institute for Research on Musical Ability (IBFM), Paderborn University, Germany

11/2012 - 12/2017

PhD in Musicology, University of Salzburg, Austria

Thesis: Production Circumstances and Development Processes of the German-Speaking Musical

01/2013 - 10/2015

Senior Scientist, Department of Musicology and Dance Studies, University of Salzburg, Austria

10/2011 - 11/2012

Production Manager/Production Assistant for a variety of musical theatre productions

10/2009 - 10/2011

Master of Arts in Media and Music, Hanover University of Music, Drama and Media, Germany

Abschluss: Master of Arts
Masterarbeit: Musical-Fans: Eine empirische Untersuchung von Musical-Fantum und damit verbundener kultureller Praktiken

10/2006 - 08/2009

Bachelor of Arts in Popular Music and Media, Paderborn University, Germany

Abschluss: Bachelor of Arts
Bachelorarbeit: Von der Rock-Oper zum Megamusical: Entwicklungstendenzen im Musicalschaffen Andrew Lloyd Webbers von Jesus Christ Superstar (1971) bis Cats (1981)

07/2006

Abitur (equals A-Levels), Wilhelm-Busch-Gymnasium Stadthagen, Germany

Monographs

Herbst, J. & Menze, J. (in prep.).
Gear Acquisition Syndrome. Consumption of Instruments and Technology in Popular Music.
Huddersfield: University of Huddersfield Press.

Gembris, H., Menze, J. & Herbst, S. (2020).
Begabungsförderung im Landesjugendorchester: Erfahrungen und Lebenswege ehemaliger Orchestermitglieder.
Münster: LIT (Schriften des Instituts für Begabungsforschung in der Musik, 17).

Gembris, H., Menze, J., Heye, A. & Herbst, S. (2020).
Ehemalige Teilnehmende am Wettbewerb „Jugend musiziert“ und ihre Lebenswege – Eine Studie zu den (Nach-)Wirkungen musikalischer Bildung.
Münster: LIT (Schriften des Instituts für Begabungsforschung in der Musik, 14).

Menze, J. (2018).
Musical Backstages: Die Rahmenbedingungen und Produktionsprozesse des deutschsprachigen Musicals.
Münster: Waxmann (Populäre Kultur und Musik, 22).

Editorship

Gembris, H., Herbst, S., Menze, J. & Krettenauer, T. (Eds.) (in print).
Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik: Theorie & Praxis. Münster: LIT (Schriften des Instituts für Begabungsforschung in der Musik, 18).

Gembris, H., Menze, J. & Heye, A. (Eds.) (2019).
Jugend musiziert. Musikkulturelle Vielfalt im Diskurs. Münster: LIT (Schriften des Instituts für Begabungsforschung in der Musik, 12).

Research Articles

Menze, J. (in print).
Going Dutch: Stage Entertainment. In R. Gordon & O. Jubin, The Oxford Handbook of the Global Stage Musical. Oxford: Oxford University Press.

Menze, J. (in print).
„Show-Kitsch im Eventpalast“: Zur medialen (Nicht-)Wahrnehmung des Musicals und seiner Rezipient*innen. In M. Schwarz, Das verdächtig Populäre in der Musik. Wiesbaden: Springer.

Grosse, T., Gembris, H. & Menze, J. (in print).
Das Zentrum für Lebenslanges Lernen in der Musik (L³Musik) der Hochschule für Musik Detmold. Neue Perspektiven für künstlerisch-pädagogische Entwicklung, Forschung, Wissenstransfer. In H. Gembris, S. Herbst, J. Menze & T. Krettenauer, Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik: Theorie & Praxis (pp. 91-106). Münster: LIT (Schriften des Instituts für Begabungsforschung in der Musik, 18).

Menze, J. & Wroblewsky, G. (2021).
Vom Karrieretraum zum Portfolio!? Teil 2: Berufseinstieg und Erwerbstätigkeiten der AbsolventInnen musikpraktischer Studiengänge.
In üben & musizieren 1/2021, 53-56.

Gembris, H., Menze, J., Heye, A. & Bullerjahn, C. (2020).
High-performing young musicians’ playing-related pain. Results of a large-scale study. In Frontiers in Psychology. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.564736.

Menze, J. & Wroblewsky, G. (2020).
Vom Karrieretraum zum Portfolio!? Teil 1: Stabilität und Veränderungen in den Berufszielen von Studierenden musikpraktischer Studiengänge. In üben & musizieren 6/2020, 52-55.

Bullerjahn, C., Dziewas, J., Hilsdorf, M., Kassl, C., Menze, J. & Gembris, H. (2020).
Why Adolescents Participate in a Music Contest and Why They Practice – The Influence of Incentives, Flow, and Volition on Practice Time. In Frontiers in Psychology. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.561814.

Gembris, H. & Menze, J. (2020).
Between Audience Decline and Audience Development. Perspectives on the Professional Musician, Music Education, and Cultural Policy. In M. Tröndle, Classical Concert Studies: A Companion to Contemporary Research and Performance (pp. 211-226). New York: Routledge.

Menze, J. (2019).
Böhm, Bernstein oder Karajan? Von Dissonanzen und Widerhaken der Gembris’schen Lehre. In G. Schellberg, T. Krettenauer & A. Heye, Musik - Leben - Forschung. Festschrift zum 65. Geburtstag von Heiner Gembris (pp. 241-252). Münster: LIT (Schriften des Instituts für Begabungsforschung in der Musik, 13 - Sonderband).

Menze, J. & Gembris, H. (2019).
Expertiseerwerb in der populären Musik: Ergebnisse einer quantitativen Vergleichsstudie. In H. Gembris, J. Menze & A. Heye, Jugend musiziert. Musikkulturelle Vielfalt im Diskurs (pp. 165-190). Münster: LIT (Schriften des Instituts für Begabungsforschung in der Musik, 12).

Gembris, H. & Menze, J. (2018).
Zwischen Publikumsschwund und Publikumsentwicklung. Perspektiven für Musikerberuf, Musikpädagogik und Kulturpolitik. In M. Tröndle, Das Konzert II. Beiträge zum Forschungsfeld der Concert Studies (pp. 305-331). Bielefeld: transcript.

Menze, J. (2016).
„Schluss jetzt mit dem Geknödel“: Das Leinwand-Rössl zwischen Utopie und Parodie, Kitsch und Camp. In N. Grosch & C. Stahrenberg, Im weißen Rößl: Kulturgeschichtliche Perspektiven (pp. 301-314). Münster: Waxmann (Populäre Kultur und Musik, 19).

Grosch, N. & Menze, J. (2015).
Wider das Klischee: Das Musical im Repertoire. In Landestheater Linz & Theater der Zeit, Wege entstehen dadurch, dass man sie geht – Landestheater Linz 2006-2016 (pp. 166-168). Berlin: Theater der Zeit.

Menze, J. (2015).
„We’ve Got Magic To Do“. In KM Magazin. Das Monatsmagazin von Kulturmanagement Network, 103, 18-22. https://www.kulturmanagement.net/9d6feda3230527ce3d57c52e25acea0f,0fm.pdf.

Menze, J. (2015).
Musical-Fantum. Eine Charakterisierung von Musical-Fans anhand ihrer kulturellen Praktiken. In SAMPLES. Online-Publikationen der Gesellschaft für Popularmusikforschung / German Society for Popular Music Studies e.V., 13. Jg.
http://www.gfpm-samples.de/Samples13/menze.pdf.

Grosch, N. & Menze, J. (2014).
Anmerkungen zur musikalischen Dramaturgie und Struktur von Singin´ in the Rain. In J. Brügge & N. Grosch, Singin’ in the Rain. Kulturgeschichte eines Hollywood-Musical-Klassikers (pp. 11-25). Münster: Waxmann (Populäre Kultur und Musik, 12).

Menze, J. (2012).
Der Schuh des Manitu. Zum Einfluss des Broadway-Megamusicals auf die deutsche Musical-Landschaft. In N. Grosch & E. Juchem, Die Rezeption des Broadwaymusicals in Deutschland (pp. 203-216). Münster: Waxmann (Veröffentlichungen der Kurt-Weill-Gesellschaft Dessau, 8).

Posters

Gembris, H. & Menze, J. (2019).
Citizen Science in Music. Jazz is Life: Biographie-Studien zum Jazz-Publikum.
Poster at the Forum Citizen Science 2019 (26.09.-27.09.2019), University of Münster. DOI: 10.13140/RG.2.2.12643.30241

Menze, J. (2019).
Global Distribution, Local Appropriation: Exploring the Articulation of K-Pop Fandom in Germany.
Poster at the Popkongress 2019 of the AG Pop (14.02.-16.02.2019), University of Passau. DOI: 10.13140/RG.2.2.33635.81449

Menze, J. & Gembris, H. (2018).
“Played it till my fingers bled”: Domain-related fields of practicing and gaining expertise in popular music.
Poster at the 15th International Conference on Music Perception and Cognition and 10th triennial conference of the ESCOM (23.07.-28.07.2018), University of Graz. DOI: 10.13140/RG.2.2.28718.77123

Presentations

Menze, J.
Work in Progress: Zur Produktionspraxis deutschsprachiger Musical-Uraufführungen.
18.11.2020 - Virtual lecture as part of the lecture series „Educating Artist“, Hochschule Osnabrück.

Menze, J.
Wege zum neuen Musical. Thesen zur Produktionspraxis im deutschsprachigen Raum.
11.09.2020 - Keynote at the conference „Perspektiven des Musicals 2020“ (11.09.-13.09.2020), Luisenburg-Festspiele Wunsiedel.
Program

Grosse, T., Gembris, H., Simon, S. & Menze, J.
Das Zentrum für Lebenslanges Lernen in der Musik (L³Musik) der Hochschule für Musik Detmold – Neue Perspektiven für künstlerisch-pädagogische Entwicklung, Wissenstransfer und mehr: Ein Leben lang!
09.11.2019 - Conference: „Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik: Theorie & Praxis“ (08.11.-09.11.2019), Paderborn University.
Program

Gembris, H., Heye, A. & Menze, J.
Exploring diversity in musical creativity, expertise acquisition, and musical development.
17.10.2019 - 1st Thematic ECHA Conference „Creativity Research and Innovation in Gifted Education: Social, Individual, and Educational Perspective“ (16.10.-18.10.2019), Dubrovnik.
Program

Gembris, H. & Menze, J.
Citizen Science in Music. Jazz is Life: Biographie-Studien zum Jazz-Publikum.
27.09.2019 - Forum Citizen Science 2019 (26.09.-27.09.2019), University of Münster.
Program

Menze, J., Gembris, H. & Bullerjahn, C.
How highly gifted young musicians shape and develop their expertise.
18.07.2019 - International Symposium on Performance Science (ISPS), talk was part of the symposium „Development of musical expertise of highly gifted young musicians Practice behaviors, motivational contexts and health related aspects. Results of a large scale study“ (16.07.-20.07.2019), University of Melbourne.

Herbst, J. & Menze, J.
„Gear Acquisition Syndrome“ (GAS): Eine Exploration der personenbezogenen, sozialen und musikalischen Motivationen für den Erwerb und das Sammeln von Musikequipment.
17.11.2018 - Conference of German Society for Popular Music Studies (GfPM) „(Des-)Orientierungen populärer Musik“ (16.11.-18.11.2018), Carl von Ossietzky Universität Oldenburg.
Program

Herbst, J. & Menze, J.
"Gear Acquisition Syndrome". An exploratory investigation into the role of personal, social and musical motives for buying and collecting musical gear.
04.09.2018 - Joint conference of International Association for the Study of Popular Music UK & Ireland Branch (IASPM UK&I), Association for the Study of the Art of Record Production (ASARP), Dancecult: Electronic Dance Music Culture Research Network and International Society for Metal Music Studies (ISMMS) „Crosstown Traffic: Popular Music Theory and Practice“ (03.09.-05.09.2018), University of Huddersfield. https://www.youtube.com/watch?v=NIDQz3RzCqE.
Program

Menze, J.
Production (on) Stages: Die Produktionsbedingungen deutschsprachiger Musical-Uraufführungen.
19.11.2017 - Joint conference of German Society for Popular Music Studies (GfPM) and Association of German-speaking Music Theory (GMTH) "Populäre Musik und ihre Theorien" (17.11.-19.11.2017), Universität für Musik und darstellende Kunst Graz.
Program

Menze, J. & Gembris, H.
Expertiseerwerb bei Rock- & PopmusikerInnen.
29 September 2017 - Conference "Jugend musiziert - musikkulturelle Vielfalt im Diskurs", Paderborn University.
Program

Menze, J.
„Schluss jetzt mit dem Geknödel“: Das Leinwand-Rößl zwischen Utopie und Parodie, Kitsch und Camp.
18 April 2015 - Conference "Im Weißen Rößl: Neue kulturgeschichtliche Perspektiven 1930-2015" (16.04.-18.04.2015), Hotel Weisses Rössl, St. Wolfgang.
Program

Menze, J.
A Real Big Spender!? Eine explorative Betrachtung der Musical-Entwicklung am öffentlich finanzierten Theater.
21 June 2014 - Conference "Populäres Musiktheater: Theoretische und methodische Reflexionen zu einem Gattungsbegriff" (20.06.-21.06.2014), FU Berlin.
Program

Grosch, N. & Menze, J.
Anmerkungen zur musikalischen Dramaturgie und Struktur von „Singin´ in the Rain“.
05 July 2013 - Symposium "Singin' in the Rain: Kulturgeschichte eines Hollywood-Musical-Klassikers" (05.07.-06.07.2013), University of Salzburg.
Program

Menze, J.
Musical-Fans: Eine empirische Betrachtung kultureller Praktiken.
24 November 2012 - Annual meeting of the Freunde und Förderer des Deutschen Musicalarchivs e.V., Deutsches Musicalarchiv Freiburg.
Program

Bell, M., Menze, J., Rupprich, K. & Schlömer, F.
Live-Entertainment vs. Home-Entertainment: Musical-DVDs als funktionale Alternative zum Live-Entertainment.
15 December 2010 - Presentation for Stage Entertainment, Hamburg.

The University for the Information Society