Leidig, S., Köhler, H., Caruso, C., & Goller, M. (2022). Q Method: Assessing subjectivity through structured ranking of items. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 441-466). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_20 Abstract Q is an exploratory method used to elicit discrete patterns of…

Mehr erfahren

Harteis, C. (2022). Delphi-Technique as a method for research on professional learning. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 351-371). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_16 Abstract The Delphi-technique, named after the antique Greek oracle, is one of the most important means to predict…

Mehr erfahren

Steffen, B. & Pouta, M. (2022). Participant’s video annotations as a database to measure professional development. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 293-312). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_13 Abstract Correct noticing and interpreting of important cues are among the few measurable…

Mehr erfahren

Goller, M. & Hilkenmeier, F. (2022). PLS-based structural equation modelling: An alternative approach to estimating complex relationships between unobserved constructs. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 269-292). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_12 Abstract A traditional approach to…

Mehr erfahren

Rausch, A., Goller, M., & Steffen, B. (2022). Uncovering informal workplace learning by using diaries. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 43-70). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_3 Abstract Many of the processes and outcomes of informal workplace learning remain almost unnoticed by…

Mehr erfahren

Goller, M., Kyndt, E., Paloniemi, S., & Damşa, C. (2022). Addressing methodological challenges in research on professional learning and development. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 1-16). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_1 Abstract Research in the area of professional learning and…

Mehr erfahren

Vom 17.-19. August 2022 war die AG Bildungsmanagement und Bildungsforschung in der Weiterbildung Gastgeber der zweijährlichen Konferenz der EARLI Special Interest Group 14 "Learning and Professional Development". In diesem Jahr fiel das 20-jährige Jubiläum der SIG14 mit dem 50-jährigen Bestehen der Universität Paderborn zusammen. Das lokale Organisationskomitee bestehend aus Prof. Dr. Christian Harteis, Dr. Carina Caruso, Stephan Drechsler, Dr.…

Mehr erfahren

Vom 18.-22. Juli 2022 fand die 26. Jure-Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) statt. Erstmalig seit 2019 konnte die Tagung wieder in Präsenz stattfinden. An der University of Porto in Portugal trafen sich Nachwuchsforscher*innen dieses Jahr zu dem Thema "Unpredictable Challenges - Education in a Rapidly Changing World". Die AG war mit einem Beitrag am Donnerstag, 21.07.2022, vertreten: • “Intuition…

Mehr erfahren

Goller, M., Steffen, B., & Lau, D. (2022). Kompetenzerwerb auf der Schulstation: Eine Mixed-Methods-Replikationsstudie. In U. Weyland & K. Reiber (Hrsg.), Professionalisierung der Gesundheitsberufe. Berufliche und hochschulische Bildung im Spiegel aktueller Forschung. Beiheft 33 der Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik (S. 21-47). Franz Steiner Verlag. Abstrakt Schulstationen werden bereits seit mehr als zwei Jahrzehnten in der…

Mehr erfahren

Herr Dr. Michael Goller hat am Freitag, den 20.05.2022, erfolgreich sein Habilitationsverfahren bestanden. Die Habilitationsschrift wurde am 27. August 2021 unter dem Titel „Lernen in der Praxis: Theoretische Überlegungen und empirische Studien zu Bedingungsfaktoren praxisbasierter Lern- und Bildungsprozesse“ eingereicht. Sie umfasst zehn Publikationen, die praxisbasiertes Lernen in unterschiedlichen beruflichen Kontexten aus lern- und…

Mehr erfahren

Reinke, H., & Goller, M. (2022). Supporting Young Immigrants in Their Transition From School to Work? A Staff Perspective on Challenges of Vocational Integration Classes. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 9(1), 92–119. https://doi.org/10.13152/IJRVET.9.1.5 Abstract Context: The implementation of successful measures to support immigrants' integration in cultural, social, and economic life can be considered…

Mehr erfahren

Harteis, C., Gijbels, D., & Kyndt, E. (Eds.). (2022). Research Approaches on Workplace Learning: Insights from a Growing Field. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2 Abstract The volume comprises a variety of research approaches that seek to explore and understand employees’ learning and development through and for work. Working life reveals challenges through technological, economic and societal development that can only…

Mehr erfahren

Harteis, C. (2022). Research on Workplace Learning in Times of Digitalisation. In C. Harteis, D. Gijbels, & E. Kyndt (Eds.), Research Approaches on Workplace Learning: Insights from a Growing Field (pp. 415–428). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_19 Abstract The article explores the particular quality of changes introduced through the latest wave of digital transformation of workplaces. It has effects on workflow processes, on…

Mehr erfahren

Goller, M. & Paloniemi, S. (2022). Agency: Taking Stock of Workplace Learning Research. In C. Harteis, D. Gijbels, & E. Kyndt (Eds.), Research Approaches on Workplace Learning. Insights from a Growing Field (pp. 3-28). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_1 Abstract This chapter presents a discussion of the concept of agency. Agency is understood as a multifaceted construct describing the idea that human beings make choices, act…

Mehr erfahren

Kärner, T., Goller, M., Bonnes, C., & Maué, E. (online first). Die professionelle pädagogische Beziehung zwischen Referendar*innen und ihren Seminarlehrkräften: Belastungsfaktor oder Ressource? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01065-4 Abtract Der Beitrag befasst sich mit der professionellen pädagogischen Beziehung zwischen Referendar*innen und ihren Seminarlehrkräften, deren Beitrag für die…

Mehr erfahren

Abonnieren Sie unsere News als RSS-Feed.