Achtung:

Sie haben Javascript deaktiviert!
Sie haben versucht eine Funktion zu nutzen, die nur mit Javascript möglich ist. Um sämtliche Funktionalitäten unserer Internetseite zu nutzen, aktivieren Sie bitte Javascript in Ihrem Browser.

Die Bereiche des Instituts

Foto: Yvonne Ruhose

Nils Frederik Tolksdorf

Kontakt
Profil
Publikationen
 Nils Frederik Tolksdorf

Fakultät für Kulturwissenschaften > Institut für Germanistik und Vergleichende Literaturwissenschaft > Germanistische und Allgemeine Sprachwissenschaft

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Institut für Germanistik und Vergleichende Literaturwissenschaft

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Telefon:
+49 5251 60-5705
Büro:
TP21.2.05
Sprechzeiten:

nach Vereinbarung

Web:
Besucher:
Technologiepark 21
33098 Paderborn

Forschungsprojekte

Seit 2018: Frühkindlicher Medienumgang und Sprachlernen mit Sozialen Robotern (merits)

Projektziel ist die Erkundung, wie und ob der Umgang mit sozialen Robotern bildungsrelevante Erfahrungen mit zentralen Elementen digitaler Technologien ermöglicht (digitale Medienbildung) und sich durch systematische Interaktionsanlässe dazu eignet, umfassende Sprachbildung im Elementarbereich anzubieten.

 

Projektleitung:

Prof. Dr. Katharina J. Rohlfing, Prof. Dr. Isabel Zorn

Projektförderung:

Das Projekt wird im Rahmen der Förderlinie „Digitale Gesellschaft“ von der Landesregierung Nordrhein-Westfalen gefördert.

Forschungsschwerpunkte

Research Interests:

  • Early language development, children's acquisition of words
  • Language learning with social robots
  • Social robotics
  • Robots in early education

Nils F. Tolksdorf is a PhD fellow of the Digital Society research program, funded by the State of North Rhine-Westphalia, Germany, and works at Paderborn University, under the supervision of Prof. Dr. Katharina Rohlfing. He received his B.A. and M.A. degrees in Linguistics from Paderborn University. His research focuses on how children can consolidate language learning in a long-term and robust way with a social robot.

Zeitschriftenbeiträge

Tolksdorf, N. F., Siebert, S., Zorn, I., Horwath, I., & Rohlfing, K. J. (2020). Ethical Considerations of Applying Robots in Kindergarten Settings: Towards an Approach from a Macroperspective. International Journal of Social Robotics. https://doi.org/10.1007/s12369-020-00622-3 [PDF]

Siebert, S., Tolksdorf, N., Rohlfing, K., & Zorn, I. (2019). Raising Robotic Natives?: Persuasive Potentials of Social Robots in Early Education. The Journal of Communication and Media Studies, 4(4), 21–35. https://doi.org/10.18848/2470-9247/CGP/v04i04/21-35

Konferenzbeiträge

Tolksdorf, N. F., Viertel, F., & Rohlfing, K. J. (2020). Do shy children behave differently than non-shy children in a long-term child-robot interaction?: An analysis of positive and negative expressions of shyness in kindergarten children. Companion of the 2020 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, 488–490. Cambridge, UK. [PDF]

Tolksdorf, N. F., Siebert, S., Rohlfing, K. J., & Zorn, I. (2019). Parents’ views on social robots for language learning. Proceedings of the 2019 Joint IEEE 9th International Conference on Development and Learning and Epigenetic Robotics (ICDL-EpiRob), 107–108. Oslo, Norway.

Tolksdorf, N. F., Mertens, U., & Rohlfing, K. J. (2019). When learning words with robots, children’s answers are multimodal: a challenge for a dialogue design. Presented at the International Conference on Human-Computer Interaction, Orlando, USA.

Tolksdorf, N. F., Hönemann, D., Rohlfing, K. J., & Viertel, F. (2019). Do shy children behave differently than non-shy children in a child-robot interaction? An analysis of positive and negative expressions of shyness in kindergarten children. Presented at the Atypical Interaction Conference, Helsinki, Finland.

Tolksdorf, N. F., & Rohlfing, K. J. (2019). Reconceptualising early childhood literacy facing child-robot interaction. Presented at Reconceptualising Early Childhood Literacies: An International Conference, Manchester, UK.

Tolksdorf, N. F., Mertens, U., & Rohlfing, K. J. (2018). Multimodal response behavior of children during word learning with a robot. Presented at the Symposium on Robots for Language Learning, Istanbul, Turkey.

Siebert, S., & Tolksdorf, N. F. (2018). Raising Robotic Natives? Ethical aspects of learning with robots in kindergarten. Presented at the Third International Conference on Communication & Media Studies, Berkeley, USA.

Mertens, U., Bergmann, K., Tolksdorf, N. F., & Rohlfing, K. (2018). Can the reduction of an iconic gesture aid long-term learning? A pilot child-robot-study. Presented at the Conference of the International Society for Gesture Studies: Gesture and Diversity, Cape Town, South Africa.

 

Beiträge in Sammelwerken

Tolksdorf, N. F., & Mertens, U. (2020). Beyond words: Children’s multimodal responses during word learning with a robot. In K. J. Rohlfing & C. Müller-Brauers (Eds.), International perspectives on digital media and early literacy: The impact of digital devices on learning, language acquisition and social interaction. Routledge.

Die Universität der Informationsgesellschaft