Nils Frederik Tolksdorf

Kontakt
Profil
Publikationen
 Nils Frederik Tolksdorf

Fakultät für Kulturwissenschaften > Institut für Germanistik und Vergleichende Literaturwissenschaft > Germanistische und Allgemeine Sprachwissenschaft

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Institut für Germanistik und Vergleichende Literaturwissenschaft

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Telefon:
+49 5251 60-5705
Büro:
TP21.2.05
Sprechzeiten:

nach Vereinbarung

Web:
Besucher:
Technologiepark 21
33100 Paderborn
Forschungsprojekte

Seit 2018: Frühkindlicher Medienumgang und Sprachlernen mit Sozialen Robotern (merits)

Projektziel ist die Erkundung, wie und ob der Umgang mit sozialen Robotern bildungsrelevante Erfahrungen mit zentralen Elementen digitaler Technologien ermöglicht (digitale Medienbildung) und sich durch systematische Interaktionsanlässe dazu eignet, umfassende Sprachbildung im Elementarbereich anzubieten.

 

Projektleitung:

Prof. Dr. Katharina J. Rohlfing, Prof. Dr. Isabel Zorn

Projektförderung:

Das Projekt wird im Rahmen der Förderlinie „Digitale Gesellschaft“ von der Landesregierung Nordrhein-Westfalen gefördert.

Forschungsschwerpunkte

Research Interests:

  • Early language development, children's acquisition of words
  • Cross-situational word learning
  • Language learning with social robots
  • Social robotics
  • Robots in early education

Nils F. Tolksdorf is a PhD fellow of the Digital Society research program, funded by the State of North Rhine-Westphalia, Germany, and works at Paderborn University, under the supervision of Prof. Dr. Katharina Rohlfing. He received his B.A. and M.A. degrees in Linguistics from Paderborn University. His research focuses on how children can consolidate language learning in a long-term and robust way with a social robot.

Publikationen

Aktuelle Publikationen

Social/dialogical roles of social robots in supporting children’s learning of language and literacy—A review and analysis of innovative roles
K. Rohlfing, N. Altvater-Mackensen, N. Caruana, R. van den Berghe, B. Bruno, N.F. Tolksdorf, A. Hanulíková, Frontiers in Robotics and AI 9 (2022).
Who is that?! Does Changing the Robot as a Learning Companion Impact Preschoolers’Language Learning?
N.F. Tolksdorf, D. Hönemann, F.E. Viertel, K. Rohlfing, in: Proceedings of the 2022 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, 2022, pp. 1069–1074.
Do Shy Children Keep more Distance from a Social Robot? Exploring Shy Children’s Proxemics with a Social Robot or a Human
N.F. Tolksdorf, F.E. Viertel, C.E. Crawshaw, K.J. Rohlfing, in: Interaction Design and Children, 2021.
Alle Publikationen anzeigen