UPB Bildmarke
Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Bildungsmanagement und Bildungsforschung in der Weiterbildung
Contact
  • Deutsch
  • English
  • PDRnet
    • Open Page "Nachrichten"
    • Nachrichten
  • Team
    • Open Page "Infos für Studierende"
    • PAUL, PANDA, Prüfungsordnungen, ...
    • Internationaler Austausch
    • Webressourcen
    • Vorgaben
    • Abschlussarbeiten
    • Veranstaltungen der AG
    • Gastvorträge
    • Open Page "Forschung"
    • Forschungsausrichtung
    • Kooperationen
    • Forschungsprojekte
    • Projekt: Aware
    • Horizont Europa-Projekt: FEWL (Enhancing Research on the Integration of Formal Educational Programmes and Workplace Learning)
    • Promotionen und Habilitationen
    • Herausgeberschaft
    • Publikationen der AG
  • Kontakt und Anfahrt
Important Links
  • Home
  • News
  • Team
  • Research
  • Teaching
  • Contact
  1. Faculty of Arts and Humanities
  2. Institute of Educational Science
  3. Arbeits- und Forschungsgruppen
  4. Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Bildungsmanagement und Bildungsforschung in der Weiterbildung
Back to the news list

Neuer­schein­ung: "Q Meth­od: As­sess­ing sub­jectiv­ity through struc­tured rank­ing of items" (Lei­dig, Köhler, Caruso, & Goller, 2022)

06.09.2022

Share post on:

  • Share on Instagram
  • Teilen auf Twitter
  • Teilen auf Facebook
  • Teilen auf Xing
  • Teilen auf LinkedIn
  • Teilen über E-Mail
  • Link kopieren

Leidig, S., Köhler, H., Caruso, C., & Goller, M. (2022). Q Method: Assessing subjectivity through structured ranking of items. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 441-466). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_20

Abstract

Q is an exploratory method used to elicit discrete patterns of subjectivity (e.g., subjective theories, beliefs). To be more concrete, Q method aims to identify homogeneous latent clusters of viewpoints towards a certain topic from a larger more heterogeneous set of (a priori unknown) different viewpoints held by respondents in the population. For this purpose, study participants are asked to sort qualitative statements concerning a certain topic (e.g., their beliefs toward something) into a grid roughly following a normal distribution indicating whether they agree or disagree with the given propositions. This results in a so-called Q-sort for each participant that then can be fed into a factor analysis that compares the different Q-sorts and groups them by similarity. In the first part of the chapter, Q method is introduced. The second part of the chapter describes a small study focusing on student teachers and their perspectives concerning upcoming long-term school internships.

Keywords

Q method, Subjectivity, Internships, Teacher education, Q sort

Hier geht es direkt zur Publikation.

Download (47 KB)

Contact

business-card image

PD Dr. Michael Goller

Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Bildungsmanagement und Bildungsforschung in der Weiterbildung

Write email +49 5251 60-2954
More about the person

Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Bildungsmanagement und Bildungsforschung in der Weiterbildung

Technologiepark 21
33098 Paderborn
Germany

Universität Paderborn

Warburger Str. 100
33098 Paderborn
Germany

Phone University

+49 5251 60-0
Legal notice
  • Imprint
  • Data privacy
  • Whistleblower system
Social networks