Ak­tuelle Forschung­s­pro­jekte

TACTIC

Wie können wir im universitären Rahmen psycholinguistisches Basiswissen effektiv an Studierende der Bildungswissenschaften weitergeben? In diesem Projekt vergleichen wir unterschiedliche Strategien in der Anwendung von vertiefenden Lernübungen („Retrieval Testing“) in psycholinguistischen Kursen. Wir untersuchen dabei, welche und ob eine Strategie effektiver ist als die andere und wie die Effekte mit Vorwissen sowie motivationalen und emotionalen Prozessen bei Studierenden zusammenhängen.

 

Projektleitung: Dr. Alexandra Schmitterer (Universität Paderborn) zusammen mit Dr. Maria Theobald (DIPF | Leibniz Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation)

Projektmitarbeiterin: Dr. Franziska Viertel (Universität Paderborn)

SAYL –  Stimulating Adventures for Young Learners

So far, the gold standard for book reading is a parent sharing a book with a young child – the iconic picture is a mother and her child looking at a book. However, research shows that this is often not realistic. Children tend to spend time on tablets and phones. In SAYL, the researchers want to show that digital books that can also be beneficial for young children.

Link zur Projektwebseite (nur in Englisch verfügbar)

Projektleitungen: 
Prof. Dr. Katharina Rohlfing
Dr. Angela Grimminger 

CULSHY – Cross-cultural studies on shyness: Experimental studies on gesture production of school-aged children and their nonverbal communicative behavior in a child-robot interaction

In diesem vom DAAD geförderten Projekt soll eine nachhaltige Zusammenarbeit zwischen der Waseda Universität (Japan) und der Universität Paderborn (Deutschland) in Forschung und Lehre aufgebaut werden durch: (1) wissenschaftlichen Austausch, (2) gemeinsame Lehre, (3) Studierendenaustausch und (4) Materialsammlung.

Projektleitung:
Prof. Dr. Katharina Rohlfing (UPB)
Prof. Dr. Kazuki Sekine (Waseda University, Tokyo, Japan)

Beteiligte Mitarbeiter:innen:
Nils Tolksdorf
Dr. Angela Grimminger

 

Towards human agency in healthcare applications, it is important to develop methods that incrementally learn latent representations (encodings) allowing for efficient memory, fast recognition, and retrieval of interaction episodes with persons that have mental impairments while respecting privacy concerns. In collaboration with our application partner Bethel, this goal will be pursued using a virtual teachable personal assistant that builds up an interaction memory with a user (using natural language processing and demonstrations) and that employs it for selecting assistive behavior in related situations, respecting privacy concern.

Link zur Projektwebseite.

Projektmitarbeiter: Valeriia Tykhonenko

Empirical and computational study of iconic gesture-speech integration and its development in preschool children (DFG Projekt mit Prof. Dr. Friederike Kern, Bielefeld University, Dr. Kirsten Bergmann, CITEC, Bielefeld University, Prof. Dr.-Ing. Stefan Kopp, CITEC, Bielefeld University)

Projektmitarbeiter: Ulrich Mertens

Frühkindlicher Medienumgang und Sprachlernen mit sozialen Robotern zur Förderung von Teilhabechancen in der digitalen Gesellschaft (Tandemprojekt im Rahmen des Graduiertenkollegs "Digitale Gesellschaft" des Landes NRW mit Prof. Dr. Isabel Zorn, TH Köln).

Link zur Projektwebseite.

Projektmitarbeiter: Nils Tolksdorf

 

Ausgewählte Publikationen:

  • Tolksdorf, N. F., Siebert, S., Zorn, I., Horwath, I., & Rohlfing, K. J. (2021). Ethical considerations of applying robots in kindergarten settings: Towards an approach from a macroperspective. International Journal of Social Robotics13(2), 129–140. https://doi.org/10.1007/s12369-020-00622-3
  • Tolksdorf, N. F., Crawshaw, C. E., & Rohlfing, K. J. (2021). Comparing the effects of a different social partner (social robot vs. Human) on children’s social referencing in interaction. Frontiers in Education5(569615), 1–12. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.569615
  • Tolksdorf, N. F., Viertel, F. E., & Rohlfing, K. J. (2021). Do shy preschoolers interact differently when learning language with a social robot? An analysis of interactional behavior and word learning. Frontiers in Robotics and AI8(676123), 1–14. https://doi.org/10.3389/frobt.2021.676123
  • Tolksdorf, N. F., & Mertens, U. (2020). Beyond words: Children’s multimodal responses during word learning with a robot. In K. J. Rohlfing & C. Müller-Brauers (Eds.), International perspectives on digital media and early literacy: The impact of digital devices on learning, language acquisition and social interaction (pp. 90–102). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/beyond-words-nils-tolksdorf-ulrich-mertens/e/10.4324/9780429321399-7
  • Tolksdorf, N. F., & Rohlfing, K. J. (2020). Parents’ views on using social robots for language learning. 2020 29th IEEE International Conference on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN), 634–640. https://doi.org/10.1109/RO-MAN47096.2020.9223540

 

mit Prof. Dr. Dr. Oliver Reis, Universität Paderborn

Projektleitung: Dr. Franziska Viertel

Publikationen:

Viertel, F. E. & Reis, O. (2023). How children co-construct a religious concept with their caregivers: Theological models in dialogue with linguistic semantics. Religions, 14(6), 728. doi: https://doi.org/10.3390/rel14060728

Viertel, F. E., Reis, O. & Rohlfing, K. J. (2022). Acquiring religious words: Dialogical and individual construction of a word’s meaning. Philosophical Transactions of the Royal Society B, 378, 20210359, doi: 10.1098/rstb.2021.0359

Posterpräsentationen:
Rohlfing, K. J., Viertel, F., Kohlmeyer, T., & Reis, O. (2019). Caregivers’ contributions to children’s understanding of abstract words during joint book reading. Poster beim Child Language Symposium, Sheffield, UK, 10.-11. Juli. [pdf]