Achtung:

Sie haben Javascript deaktiviert!
Sie haben versucht eine Funktion zu nutzen, die nur mit Javascript möglich ist. Um sämtliche Funktionalitäten unserer Internetseite zu nutzen, aktivieren Sie bitte Javascript in Ihrem Browser.

Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie Bildinformationen anzeigen

Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie

Foto: Carla Bohndick

Bisherige Veröffentlichungen zum Thema

Buhl, H. M. (2003). Personale Bedingungen reziproker Eltern‐Kind‐Beziehungen. In H. Reinders & E. Wild (Hrsg.), Jugendzeit Time out? Die Ausgestaltung des Jugendalters als Moratorium (S. 257‐276). Opladen: Leske + Budrich.

Buhl, H. M. (2007). Well‐being and the child‐parent relationship at the transition from university to work life. Journal of Adolescent Research, 22 (5), 550‐571.

Buhl, H. M. (2008a). Development of a model describing individuated adult child‐parent relationships. International Journal of Behavioral Development, 32 (5), 381‐389.

Buhl, H. M. (2008b). Ein erweitertes individuationstheoretisches Modell zur Vorhersage der aktuellen und geplanten Unterstützung Erwachsener für ihre Eltern. In E. J. Brunner (Hrsg.), Intergenerationelle Transferleistungen in Familien. (S. 79-99.) Jena: Verlag IKS Garamond.

Buhl, H. M. (2009). My mother: My best friend? Adults’ relationships with significant others across the lifespan. Journal of Adult Development, 16, 239‐249.

Buhl, H. M. (2013). Bleibt man immer das Kind? Kann es einen gleichberechtigten Umgang zwischen den Generationen geben? Psychologie Heute, 10, 26 – 27.

Buhl, H. M. & Lanz, M. (2007). Emerging adulthood in Europe. Common traits and variability across five European countries. Journal of Adolescent Research, 22 (5), 439‐443.

Buhl, H. M., Noack, P. & Kracke, B. (2017). The role of parents and peers in the transition from university to work life. Journal of Career Development, Online First. DOI: https://doi.org/10.1177/0894845317720728
Link: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0894845317720728

Buhl, H. M., Noack, P. & Kracke, B. (2018). The role of parents and peers in the transition from university to work life. Journal of Career Development, 45 (6), 523-535 doi: 10.1177/0894845317720728.

Buhl, H. M., Scholwin, B. & Noack, P. (2014). Individuation in adults’ family interactions. An observation study. Journal of Adult Development. Advance online publication. doi:10.1007/s10804-014-9204-z

Buhl, H. M. & Sommer, S. (2019). Intergenerationelle Beziehungen in der Familie. Interdependenzen und Dependenzen in der Beziehung zwischen Erwachsenen und ihren Eltern. Psychotherapie im Alter, 16 (2), 123-135. doi: 10.30820/1613-2637-2019-2-123

Hoellger, C., Sommer, S., Albert, I. & Buhl, H. M. (2020). Intergenerational Value Similarity in Adulthood. Journal of Family Issues. Online First. DOI: https://doi.org/10.1177/0192513X20943914
Link: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0192513X20943914

Hoellger, C., Sommer, S. & Buhl, H. M. (under review). Zusammenhang zwischen der Lebenssituation und Werteähnlichkeiten in der Eltern-Kind-Beziehung im Erwachsenenalter

Lanz, M., Scabini, E., Vermulst, A. A. & Gerris, Jan R. M. (2001). Congruence on child rearing in families with early adolescent and middle adolescent children. International Journal of Behavioral Development, 25 (2), 133–139.

Sommer, S. & Buhl, H. M. (under review). Should I? Must I? Will I?: The Role of Norms, Reciprocity and Felt Obligation for Intergenerational Support.

Sommer, S. & Buhl, H. M. (2018). Intergenerational transfers: Associations with adult children´s emotional support of their parents. Journal of Adult Development, Online First, doi: 10.1007/s10804-018-9296-y.

Sommer, S., Buhl, H. M., Saupe, J. & Brunner, E. J. (2014). Die Bedeutung von Einstellungen zur Vorhersage von Pflegebereitschaft. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 34, 422-238.

Tagliabue, S. & Lanz, M. (2008, September). Parent-child agreement on power in their relationship: Role and changes during young adulthood. Paper presented at4th Congress of the European Society on Family Relations, Jyväskylä, Finland.

Tagliabue, S. & Lanz, M. (2009). Perceived emotional support in family triads: Generation and gender differences. TPM-Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, 2, 95-106.

 

Vorträge

Sommer, S. & Buhl, H. M. (2016, August-September). The role of felt obligation for support by adults to their parents. Paper presented hat the 8th Congress of the European Society on Family Relations, Dortmund, Germany.

Buhl, H. M. (2016, November). Individuation und Interdependenz in der Beziehung zwischen Erwachsenen und ihren Eltern. Eingeladener Vortrag im Forschungskolloquium des Instituts für Pädagogische Psychologie der Leibniz Universität Hannover.

Buhl, H. M., Sommer, S. & Hoellger, C. (2018, September). Parental obligation in families with and without migratory background in Germany. Invited Symposium “Family, migration and intergenerational solidarity”. Paper presented hat the 9th Congress of the European Society on Family Relations, Porto, Portugal.

Sommer, S., Hoellger, C. & Buhl, H. M. (2018, September). Determinanten emotionaler und instrumenteller Unterstützung erwachsener Kinder an ihre Eltern. Vortrag gehalten auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt.

Hoellger, C., Sommer, S. & Buhl, H. M. (2018, September). Intergenerationale Wertetransmission im Erwachsenenalter. Vortrag gehalten auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt.

Hoellger, C., Sommer, S. & Buhl, H. M. (2019, August). Life course transitions as an influencing factor on intergenerational value transmission. Paper presented at the 19th European Conference on Developmental Psychology, Athen.

Buhl, H. M., Hoellger, C. & Sommer, S. (2019, September). Unterstützung und soziale Normen in Familien mit und ohne Migrationshintergrund. Vortrag gehalten auf der Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie, Leipzig.

Sommer, S. Hoellger, C. & Buhl, Heike M. (2019, September). Wahrgenommene und tatsächliche Reziprozität im Unterstützungsaustausch zwischen Erwachsenen und ihren Eltern. Vortrag gehalten auf der Fachgruppentagung Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie, Leipzig.

Hoellger, C., Sommer, S. & Buhl, H. M. (2019, September). Zusammenhang zwischen biographischen Übergängen und Werteähnlichkeiten in der Eltern-Kind-Beziehung im Erwachsenenalter. Vortrag gehalten auf der Fachgruppentagung Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie, Leipzig.

Lanz, M., Tagliabue S., Zambelli M., Sorgente A., Sommer, S., Buhl., H. M. (2019, October). Discrepancy in support perception within parent-child relationship during the transition to adulthood: cross cultural differences. Paper presented at the ninth Conference of the Society for the Study of Emerging Adulthood, Toronto.

 

Angenommen:

Buhl, H. M., Hoellger, C. & Sommer, S. (2020, Juni).  Support and family values in families with and without a migration background in German. Paper presented at the 26th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD), Rhodos, Griechenland.

 

Die Universität der Informationsgesellschaft