Dr Christoph Wiethoff

Welcome to my homepage. The focus of my work is on the interlinking of theory and practice and research-based learning - especially in the practical semester ("Praxissemester"). The main areas of focus include practical research, counselling and coaching in schools, transition research and school development counselling.

One of my main tasks is the coordination of all educational science components of the practical semester (in particular preparatory, accompanying and accompanying research seminars). General information on the practical semester (BiWi) can be found here and on the PLAZ website. If you have any specific questions or concerns, please feel free to contact my office hours.

Pub­lic­a­tions

Lernprozessanregende Aufgaben in der Lehrkräftebildung: Förderung von Reflexions- und Medienkompetenz mit Fellinis „8 ½“

S. Aßmann, C. Wiethoff, in: S. Aßmann, S. Grafe, A. Martin (Eds.), Medien – Bildung – Forschung. Integrative und interdisziplinäre Perspektiven, Verlag Julius Klinkhardt, 2024, pp. 150–166.



Theoriebasierte Fallreflexion im Praxissemester

C. Wiethoff, P. Westphal, in: Y. Völschow, K. Kunze (Eds.), Reflexion Und Beratung in Der Lehrerinnen- Und Lehrerausbildung. Beiträge Zur Professionalisierung von Lehrkräften, Barbara Budrich, Opladen et al., 2021, pp. 285–302.


Theoriebasierte Fallreflexion (TFR) im Praxissemester. Didaktische Umsetzung und Evaluation.

S. Bonanati, P. Westphal, C. Wiethoff, HLZ - Herausforderungen Lehrer*innenbildung 3 (2020) 461–479.


Konzeptionelle, strukturelle und inhaltliche Gestaltungsaspekte des Praxissemesters an der Universität Paderborn

B. Herzig, C. Wiethoff, in: C. Caruso, J. Woppowa (Eds.), Praxissemester (Religion) in NRW: Bilanz Und Perspektiven, Universität Paderborn, Paderborn, 2019, pp. 6–20.


Show all publications