Pu­bli­ka­ti­o­nen

 

 

 

 

Caruso, C., Goller, M., & Harteis, C. (2022). Erkenntnisse zur Verbesserung von Mentoringprozessen in der Lehrer:innenausbildung. SEMINAR – Lehrerbildung und Schule, 28(4), 69-81. https://doi.org/10.3278/SEM2204W006

Kärner, T., Goller, M., & Maier, A. (2022). Augmented Reality Anwendungen in der betrieblichen Aus‐ und Weiterbildung. In S. Schumann, S. Seeber, & S. Abele (Hrsg.), Digitalisierung und digitale Medien in der Berufsbildung: Konzepte, Befunde und Herausforderungen (S. 213-230). Bielefeld: wbv. https://doi.org/10.3278/9783763971381

Kärner, T., Goller, M., Bonnes, C., & Maué, E. (2022). Die professionelle pädagogische Beziehung zwischen Referendar*innen und ihren Seminarlehrkräften: Belastungsfaktor oder Ressource? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25, 687-719. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01065-4

Goller, M., Kyndt, E., Paloniemi, S., & Damşa, C. (2022). Addressing methodological challenges in research on professional learning and development. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 1-16). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_1

Rausch, A., Goller, M., & Steffen, B. (2022). Uncovering informal workplace learning by using diaries. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 43-70). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_3

Goller, M. & Hilkenmeier, F. (2022). PLS-based structural equation modelling: An alternative approach to estimating complex relationships between unobserved constructs. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 269-292). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_12

Steffen, B. & Pouta, M. (2022). Participant’s video annotations as a database to measure professional development. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 293-312). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_13

Harteis, C. (2022). Delphi-Technique as a method for research on professional learning. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 351-371). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_16

Leidig, S., Köhler, H., Caruso, C., & Goller, M. (2022). Q Method: Assessing subjectivity through structured ranking of items. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 441-466). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_20

Goller, M., Kyndt, E., Paloniemi, S., & Damşa, C. (Hrsg.). (2022). Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5

Goller, M., Steffen, B., & Lau, D. (2022). Kompetenzerwerb auf der Schulstation: Eine Mixed-Methods-Replikationsstudie. In U. Weyland & K. Reiber (Hrsg.), *Professionalisierung der Gesundheitsberufe. Berufliche und hochschulische Bildung im Spiegel aktueller Forschung. Beiheft 33 der Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik* (S. 21-47). Franz Steiner Verlag.

Reinke, H., & Goller, M. (2022). Supporting Young Immigrants in Their Transition From School to Work? A Staff Perspective on Challenges of Vocational Integration Classes. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 9(1), 92–119. https://doi.org/10.13152/IJRVET.9.1.5

Goller, M. & Paloniemi, S. (2022). Agency: Taking stock of workplace learning research. In Harteis, C., Gijbels, D., & Kyndt, E. (Hrsg.), Research approaches on workplace learning. Insights from a growing field (S. 3-28). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_1

Harteis, C. (2022). Research on workplace learning in times of digitalisation. In C. Harteis, D. Gijbels, & E. Kyndt (Hrsg.), Research approaches on workplace learning: Insights from a growing field (S. 415–428). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_19

Harteis, C., Gijbels, D., & Kyndt, E. (Hrsg.). (2022). Research approaches on workplace learning: Insights from a growing field. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2

Harteis, C., Goller, M., & Gerholz, K.-H. (2022). Digitalization of work: Challenges for workplace learning. In Malloch, M., Cairns, L., Evans, K., & O’Connor, B. (Hrsg.), The SAGE handbook of learning and work (S. 329-342). London: SAGE.  ISBN: 9781526491114 

Caruso, C. & Goller, M. (2022). Die Relevanz von Mentor*innen für die Professionalisierung von angehenden Lehrkräften im Praxissemester: Forschungsdesiderate und Handlungsoptionen. Die Deutsche Schule, 114(4), 1-6. https://www.waxmann.com/artikelART104643

Steffen, B. (2021). Das digitale Semester in Zeiten der Corona-Pandemie: Explorative Befunde zu Lernstrategien und Belastungsempfinden der Studierenden. die hochschullehre, Jahrgang 7/2021. DOI: 10.3278/HSL2129W

Caruso, C. & Goller, M. (2021). Das Praxissemester aus der Perspektive von Mentor*innen: Aufgaben der Lernorte und wahrgenommene Veränderungsbedarfe. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 14(2), 296-310. https://www.vep-landau.de/produkt/lehrerbildung-auf-dem-pruefstand-2021-14-2-kap-3-digital/

Caruso, C. & Goller, M. (2021). Das Praxissemester aus der Perspektive von Mentor*innen: Aufgaben, Ziele und Betreuungsstrategien involvierter Lehrkräfte. PraxisForschungLehrer*innenBildung. Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung, 3(1), 104-113. https://doi.org/10.11576/pflb-4541

Gerholz, K.-H. & Goller, M. (2021). Theorie-Praxis-Verzahnung in der Wirtschaftspädagogik: Potentiale und Grenzen des Lernortes Praxis. In C. Caruso, A. Gröschner, & C. Harteis (Hrsg.), Theorie und Praxis in der Lehrerbildung: Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken (S. 393-419). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32568-8_22 

Kärner, T., Bonnes, C., Maué, E., Goller, M., & Schmidt, V. (2021). Transparenz, Fairness, Vertrauen und Ambivalenz im Vorbereitungsdienst: Entwicklung eines Instruments zur Charakterisierung der professionellen pädagogischen Beziehung zwischen angehenden Lehrpersonen und deren Ausbildungslehrkräften. In E. Wittmann, D. Frommberger & U. Weyland (Hrsg.), Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2021 (S. 85-104). Opladen: Barbara Budrich.

Goller, M., Caruso, C., & Harteis, C. (2021). Digitalisation in agriculture: Knowledge and learning requirements of German dairy farmers. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(2), 208-223. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.2.4

Goller, M. & Ziegler, S. (2021). Berufswahlmotivation angehender Wirtschaftspädagog*innen: Validierung des FIT-Choice-Ansatzes und Exploration der Gründe für das Studium der Wirtschaftspädagogik. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 117(2), 154-193. https://doi.org/10.25162/ZBW-2021-0008

Caruso, C., & Goller, M. (2021). Aufgaben, Ziele und Betreuungsstrategien von am Praxissemester beteiligten Lehrkräften. Zur Exploration der Perspektive und der Erfahrungen von Mentor*innen. PFLB - PraxisForschungLehrer*innenBildung, 3(1), 104–113. https://doi.org/10.11576/pflb-4541

Hilkenmeier, F., Goller, M. & Schaper, N. (2021) The Differential Influence of Learner Factors and Learning Context on Different Professional Learning Activities. Vocations and Learning, 14411–438. https://doi.org/10.1007/s12186-021-09266-4 

Ziegler, S. & Goller, M. (2021). Zum Zusammenhang von Berufsethos und der Berufswahlmotivation angehender Wirtschaftspädagog*innen. bwp@ Spezial, 18, 1-27.  https://www.bwpat.de/spezial18/ziegler_goller_spezial18.pdf

Harteis, C., Billett, S. & Gruber, H. (2020). Expertiseentwicklung: Umwandlung von Wissen in Können. In R. Hermkes, G. H. Neuweg & T. Bonowski (Hrsg.), Implizites Wissen. Berufs- und wirtschaftspädagogische Annäherungen (S. 155-174). Bielefeld: wbv. ISBN: 978-3-7639-6007-1 (E-Book)

Goller, M., Steffen, B. & Lau, D. (2020). Schulstationen in der Pflegeausbildung: Zur Lernförderlichkeit eines komplexen Lehr-Lernarrangements. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 116(3), 364-390. https://doi.org/10.25162/zbw-2020-0016

Keßler, F. & Goller, M. (2020). Entwickler in der Automobilbranche: Anforderungen im Wandel der Digitalisierung. IT Karriere Magazin, 1, 18-20.

Berisha-Gawlowski, A., Caruso, C., Goller, M., & Harteis, C. (2020). Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die berufliche und allgemeine Bildung. In D. Heisler & J. Meier (Hrsg.), Digitalisierung am Übergang Schule Beruf: Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung (S. 33–52). Bielefeld: wbv. ISBN: 978-3-7639-6158-0 (E-Book)

Goller, M., Caruso, C., Berisha-Gawlowski, A., & Harteis, C. (2020). Digitalisierung in der Landwirtschaft: Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten. In D. Heisler & J. Meier (Hg.), Digitalisierung am Übergang Schule Beruf: Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung (S. 53–80). Bielefeld: wbv. ISBN: 978-3-7639-6158-0 (E-Book)

Steffen, B., Goller, M., & Harteis, C. (2020). The contribution of mental simulation to the development of intuition. In M. Sinclair (Hrsg.), Handbook of Intuition Research as Practice (S. 241–254). Cheltenham: Edgar Elgar. ISBN: 978-1-78897-974-0

Festner, D., Gröschner, A., Goller, M. & Hascher, T. (2020). Lernen zu Unterrichten - Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung. In I. Ulrich & A. Gröschner (Hrsg.), Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende. Edition der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. (S.. 209-241). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_7

Harteis, C., Goller, M., & Caruso, C. (2020). Conceptual change in the face of digitalization: Challenges for workplaces and workplace learning. Frontiers in Education, 5(1), 1-10. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00001

Goller, M., Harteis, C., Gijbels, D., & Donche, V. (2020). Engineering students' learning during internships: Exploring the explanatory power of the job demands-control-support model. Journal of Engineering Education, 109(2), 307–324. https://doi.org/10.1002/jee.20308

Harteis, C., Goller, M., & Fischer, C. (2019). Die Auswirkungen der Digitalisierung auf die Bedeutung beruflicher Qualifikation aus betrieblicher Sicht. In J. Seifried, K. Beck, B.-J. Ertelt & A. Frey (Hrsg.), Beruf, Beruflichkeit, Employability (S. 239-254). Bielefeld: wbv. ISBN: 978-3-7639-5466-7 (E-Book)

Goller, M., Ursin, J., Vähäsantanen, K., Festner, D., & Harteis, C. (2019). Finnish and German student teachers’ motivations for choosing teaching as a career. The first application of the FIT-Choice scale in Finland. Teaching and Teacher Education, 85, 235-248. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.06.023.

Goller, M., Steffen, B., & Harteis, C. (2019). Becoming a nurse aide: An investigation of an existing workplace curriculum in a nursing home. Vocations and Learning. Studies in Vocational and Professional Education, 12(1), 67-85.

Harteis, C. (2019). Supporting learning at work in an era of digitalization of work. In A. Bahl & A. Dietzen (Hrsg.), Work-based learning as a pathway to competence-based education (S. 85-97). Opladen: Barbara Budrich.

Billett, S., Harteis, C., & Gruber, H. (2018). Developing occupational expertise through work activities and interactions. In K. A. Ericsson et al. (Eds.), The Cambridge Handbook on expertise (pp. 105-126). Cambridge: Cambridge University Press.

Fischer, C., Goller, M., Brinkmann, L., & Harteis, C. (2018). Digitalisation of work: Between affordances and constraints for learning at work. D. Ifenthaler (Ed.), Digital workplace learning. Bridging formal and informal learning with digital technologies (pp. 227-249). Cham: Springer.

Goller, M. (2018). Monitoring für die Bahnhofsmissionen: Ein datengestütztes Instrument zur Organisationsentwicklung. Projektbeschreibung und Ergebnisdarstellung. Paderborn: IN VIA Verlag.
ISBN: 978-3-946023-04-3 (E-Book)

Goller, M., Rausch, A., & Abele, S. (2018). Berufs- und wirtschaftspädagogische Buchreihe. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 114(3), 499-515. https://elibrary.steiner-verlag.de/article/99.105010/zbw201803049901

Gruber, H. & Harteis, C. (2018). Individual and social influences on professional learning. Supporting the acquisition and maintenance of expertise. Cham: Springer.

Harteis, C. (2018). Machines, change, work: An educational view on the digitalization of work. In C. Harteis (Hrsg.), The impact of digitalization in the workplace – an educational view (S. 1-10). Dordrecht: Springer.

Harteis, C. (Hrsg.). (2018). The impact of digitalization in the workplace – an educational view. Dordrecht: Springer.

Harteis, C. & Fischer, C. (2018). Wissensmanagement unter Bedingungen von Arbeit 4.0. In G. W. Maier, G. Engels, & E. Steffen (Hrsg.), Handbuch Gestaltung digitaler und vernetzter Arbeitswelten (S. 1–18). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.

Harteis, C., Fischer, C., Töniges, T., & Wrede, B. (2018). Do we betray errors beforehand? The use of eye tracking, automated face recognition and computer algorithms to analyse learning from errors. Frontline Learning Research, 6(3), 37-56.

Harteis, C. & Heid, H. (2018). Bildungsarbeit in Wirtschaft und Betrieb. In R. Tippelt & B. Schmidt Hertha (Hrsg.), Handbuch Bildungsforschung (S. 565-585). Wiesbaden: Springer VS.

Harteis, C., Kok, E., & Jarodzka, H. (2018). The journey to proficiency: Exploring new objective methodologies to capture the process of learning and professional development. Frontline Learning Research, 6(3), 1-5.

Goller, M. & Paloniemi, S. (Eds.) (2017). Agency at work: An agentic perspective on professional learning and development. Cham: Springer.

Goller, M. & Paloniemi, S. (2017). Agency at work, learning, and professional development: An introduction. In M. Goller & S. Paloniemi (Eds.), Agency at work: An agentic perspective on professional learning and development (pp. 1-14). Cham: Springer.

Goller, M. & Harteis, C. (2017). Human agency at work: Towards a clarification and  operationalisation of the concept. In M. Goller & S. Paloniemi (Eds.), Agency at work: An agentic perspective on professional learning and development (pp. 85-103). Cham: Springer.

Paloniemi, S. & Goller, M. (2017). The multifaceted nature of agency and professional learning. In M. Goller & S. Paloniemi (Eds.), Agency at work: An agentic perspective on professional learning and development (pp. 465-478). Cham: Springer.

Harteis, C. & Gartmeier, M. (2017). Learning from errors in workplace settings - guest editorial. Journal of Workplace Learning, 29 (5), 322-325.

Rausch, A., Seifried, J. & Harteis, C. (2017). Emotions, coping and learning in error situations in the workplace. Journal of Workplace Learning, 29 (5), 374-393.

Goller, M. (2017). Human agency at work: An active approach towards expertise development. Wiesbaden: Springer VS.

Harteis, C. (2017). Intuition as crucial component of professional competence: Its relevance for competence-based vocational and professional education and training. In M. Mulder (Hrsg.), Competence-based Vocational and Professional Education (S. 971-984). Dordrecht: Springer.

Harteis, C., Festner, D. & Bauer, J. (2017). Epistemische Überzeugungen Beschäftigter und ihre Bedeutung für berufliches Lernen. In A.Bernholt, H. Gruber & B. Moschner (Hrsg.), Wissen und Lernen. Wie epistemische Überzeugungen Schule, Universität und Arbeitswelt beeinflussen (S. 195-212). Münster: Waxmann.

Harteis, C., Festner, D. & Bauer, J. (2017). Epistemische Überzeugungen Beschäftigter und ihre Bedeutung für berufliches Lernen. In A. Anschütz, H. Gruber & B. Moschner (Hrsg.), Wissen und Lernen in der Sicht von Lernenden und Lehrenden - Wie epistemische Überzeugungen Schule, Universität und Arbeitswelt beeinflussen. Münster: Waxmann.

Gruber, H. & Harteis, C. (2016). Entwicklungsaufgaben im Erwachsenenalter. In M. Dick, W. Marotzki, & H. Mieg (Eds.), Handbuch Professionsentwicklung (pp. 231-239). Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.

Fischer, C. & Harteis, C. (2015). Die Bedeutung subjektiver Sichtweisen für die Implementierung einer betrieblichen Lernkultur. In G. Niedermair (Hrsg.), Informelles Lernen (S. 107-123). Linz: Trauner.

Goller, M. (2015). Zum Einfluss des didaktischen Designs auf das (motivationale) Erleben von Lehrveranstaltungen: Eine quantitative Fallstudie im Rahmen der Methodeneinführung in den Bildungswissenschaften. die hochschullehre, 1, 1-19.

Harteis, C. (2015). Bedingungsfaktoren beruflichen Könnens. In A. Rausch, J. Warwas, J. Seifried & E. Wuttke (Hrsg.), Konzepte und Ergebnisse ausgewählter Forschungsfelder der beruflichen Bildung – Festschrift für Detlef Sembill (S. 157-174). Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.

Harteis, C., Billett, S., Goller, M., Rausch, A. & Seifried, J. (2015). Effects of age, gender, and occupation on perceived workplace learning support. International Journal of Training Research, 13, 64-81.

Jahn, R.W. & Goller, M. (2015). "Ich muss mal um Rat/Bestätigung/kollektives Aufregen bitten" - Kommunikations(t)räume für Lehrkräfte ["I have to ask for advice/affirmation/collective rage" - Communication spaces for teaching staff.]. In W. Wittwer, A. Diettrich, & M. Walber (Eds.), Lernräume: Gestaltung von Lernumgebungen für die Weiterbildung (pp. 184-203). Wiesbaden: VS Verlag.

Billett, S., Harteis, C. & Gruber, H. (Hrsg.). (2014). Springer International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Dordrecht: Springer.

Daunert, A. L. & Harteis, C. (2014). Pre-Service Teachers' Perspectives and Practices in Utilizing Ubiquitous Technologies for Academic-Oriented Learning and Knowledge Management. In J. Pelet (Ed.), E-Learning 2.0 Technologies and Web Applications in Higher Education (pp. 254-272). Hershey, PA: Information Science Reference. doi:10.4018/978-1-4666-4876-0.ch013

Daunert, A. L. & Price, L. (2014). E-Portfolio: A practical tool for self-directed, reflective and collaborative professional learning. In C. Harteis, A. Rausch & J. Seifried (Hrsg.), Discourses on Professional Learning (S. 231-251). Dordrecht: Springer.

Fischer, C. & O´Conner, B. N. (2014). Informal Learning in Workplaces: Understanding Learning Culture as a Challenge for Organisational and Individual Development. In C. Harteis, A. Rausch & J. Seifried (Hrsg.), Discourses on Professional Learning (S. 11-24). Dordrecht: Springer.

Gijbels, D., Harteis, C., Donche, V., Van den Bossche, P., Maes, S. & Temmen, K. (2014). Grasping learning during internships: The case of engineering education. In C. Harteis, A. Rausch & J. Seifried (Hrsg.), Discourses on professional learning (S. 177-188). Dordrecht: Springer.

Goller, M. & Billett, S. (2014). Agentic behaviour at work: Crafting learning experiences. In C. Harteis, A. Rausch & J. Seifried (Eds.), Discourses on professional learning: On the boundary between learning and working (pp. 25-44). Dordrecht: Springer.

Goller, M. & Harteis, C. (2014). Employing agency in academic setting: Doctoral students shaping their own experiences. In: C. Harteis, A. Rausch & J. Seifried (Hrsg.), Discourses on professional learning (S. 189-210). Dordrecht: Springer.

Harteis, C. (2014). Auswirkungen des Bologna-Prozesses: Eine Expertise der Hochschuldidaktik. In R. Arnold & K. Wolf (Hrsg.), Herausforderung: Kompetenzorientierte Hochschule (S. 189-211). Hohengehren: Schneider.

Harteis, C. (2014). Investigating intuition under the perspective of expertise: Experiences from two experimental studies. In M. Sinclair (Hrsg.), Handbook of intuition research methodology (S. 116-129). Cheltenham: Edward Elgar.

Harteis, C. & Bauer, J. (2014). Learning from errors at work. In S. Billet, C. Harteis & H. Gruber (Hrsg.), Springer International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Dordrecht: Springer.

Harteis, C. & Goller, M. (2014). New skills for new jobs: Work agency as a necessary condition for successful lifelong learning. In S. Billett, T. Halttunen & M. Koivisto (Eds.), Promoting, assessing, recognizing and certifying Lifelong Learning: International perspectives and practices (pp. 37-56). Dordrecht: Springer.

Harteis, C., Rausch, A. & Seifried, J. (Hrsg.). (2014). Discourses on professional learning: On the boundary between learning and working. Dordrecht: Springer Academics.

Rausch, A., Seifried, J. & Harteis, C. (2014). Ausbleibende Effekte pädagogischer Professionalisierung des betrieblichen Ausbildungspersonals: Ergebnisse einer Längsschnittstudie. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft – Sonderheft 22, 17, 127-147.

Harteis, C. & Billett, S. (2013). Intuitive expertise: Theories and empirical evidence. Educational Research Review, 9, 145-157.

Bauer, J., Gartmeier, M. & Harteis, C. (2012). Learning form errors in the professions: Empirical findings on processes, outcomes, and supportive conditions. In J. Bauer & C. Harteis (Hrsg.), Human fallibility. The ambiguity of errors for work and learning. Dordrecht: Springer.

Bauer, J. & Harteis, C. (Hrsg.). (2012). Human fallibility. The ambiguity of errors for work and learning. Dordrecht: Springer.

Bauer, J. & Harteis, C. (2012). The ambiguity of errors for work and learning: introduction to the volume. In J. Bauer & C. Harteis (Hrsg.), Human fallibility. The ambiguity of errors for work and learning. Dordrecht: Springer.

Fiehn, J., Spiess, S., Ceylan, F., Harteis, C. & Schworm, S. (2012). LehreProfi – Entwicklung und Einsatz eines Instruments zur Erfassung hochschuldidaktischer Kompetenz. In R. Egger & M. Merkt (Hrsg.), Die Entwicklung von Lehrkompetenz in der Hochschule (S. 45-62). Wiesbaden: Springer VS.

Harteis, C. (2012). When workplace learning fails: individual and organisational limitations - exemplarily demonstrated by the issue of responsibility in work life. International Journal of Human Resources Development and Management, 12, 92-107.

Harteis, C., Bauer, J. & Heid, H. (2012). Research on human fallibility and learning from errors at work: Challenges for theory, research, and practice. In J. Bauer & C. Harteis (Hrsg.), Human fallibility. The ambiguity of errors for work and learning. Dordrecht: Springer.

Harteis, C. & Buschmeyer, K. (2012). Learning from mistakes – still a challenge for research and business practice. In E. Wuttke & J. Seifried (Hrsg.), Learning from errors at school and at work (S. 31-47). Opladen: Barbara Budrich.

Harteis, C. & Frost, F. (2012). Error orientation and intuitive decision making: Results of an exploratory study in the domain of emergency medicine. In J. Bauer & C. Harteis (Hrsg.), Human fallibility. The ambiguity of errors for work and learning. Dordrecht: Springer.

Harteis, C., Morgenthaler, B., Kugler, C., Ittner, K.-P., Roth, G. & Graf, B. (2012). Professional competence and intuitive decision making. A simulation study in the domain of emergency medicine. Vocations and Learning. Studies in Vocational and Professional Education, 5, 119-136.

Ceylan, F., Fiehn, J., Paetz, N.-V., Schworm, S. & Harteis, C. (2011). Die Auswirkungen des Bologna-Prozesses - Eine Expertise der Hochschuldidaktik. In S. Nickel (Hrsg.), Der Bologna-Prozess aus Sicht der Hochschulforschung. Analysen und Impulse für die Praxis (S. 106-122). Gütersloh: CHE.

Gruber, H. & Harteis, C. (2011). Researching workplace learning in Europe. In M. Malloch, L. Cairns, K. Evans & B. O’Connor (Hrsg.), The international handbook of workplace learning (S. 224-235). London: Sage.

Harteis, C., Morgenthaler, B., Kugler, C., Ittner, K.-P., Roth, G. & Graf, B. (2011). Intuitive decision making in emergency medicine. In M. Sinclair (Hrsg.), Handbook of intuition research (S. 145-156). Cheltenham: Edward Elgar.

Paetz, N.-V., Ceylan, F., Fiehn, J., Schworm, S. & Harteis, C. (2011). Kompetenz in der Hochschuldidaktik. Ergebnisse einer Delphi-Studie vor dem Hintergrund der Bologna-Reformen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Bauer, J., Gartmeier, M. & Harteis, C. (2010). Lernen aus Fehlern im Arbeitskontext: Lernprozesse, Lernergebnisse und förderliche Rahmenbedingungen. Wirtschaftspsychologie, 12(4), 7-16.

Harteis, C. (2010). The importance of e-collaborative knowledge construction for professional learning and expertise. In B. Ertl (Hrsg.), E-collaborative knowledge construction: Learning from computer supported and virtual environments (S. 91-108). Hershey: IGI Global.

Harteis, C., Gruber, H. & Hertramph, H. (2010). How epistemic beliefs influence e-learning in daily worklife. Journal of Educational Technology & Society, 13, 201-211.

Harteis, C., Gruber, H. & Rehrl, M. (2010). Kompetenzerwerb im betrieblichen Arbeitsalltag. In C. Spiel, R. Reimann, B. Schober & P. Wagner (Hrsg.), Bildungspsychologie (S. 183-187). Göttingen: Hogrefe.

Heid, H. & Harteis, C. (2010). Wirtschaft und Betrieb. In R. Tippelt & B. Schmidt (Hrsg.), Handbuch Bildungsforschung (3. Aufl., S. 467-481). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Rupprecht, M., Strasser, J., Gruber, H. & Harteis, C. (2010). Expertise of team leaders in analysing team conflicts. Vocations and Learning. Studies in Vocational and Professional Education, 3, 39-54.

Harteis, C. (2009). Professional learning and technical vocational education and training: Challenges and perspectives for teachers and instructors. In R. McLean & D. Wilson (Hrsg.), International handbook on the education for the world of work. Part V: Teacher education for vocational education and training (S. 1351-1366). Dordrecht: Springer Academics.

Heid, H. & Harteis, C. (2009). Wirtschaft und Betrieb. In R. Tippelt & B. Schmidt (Hrsg.), Handbuch Bildungsforschung (2. Aufl., S. 467-481). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Billett, S., Harteis, C. & Eteläpelto, A. (Hrsg.). (2008). Emerging perspectives of workplace learning. Rotterdam: Sense Publishers.

Gruber, H. & Harteis, C. (2008). Lehren und Lernen im Erwachsenenalter. In A. Renkl (Hrsg.), Lehrbuch Pädagogische Psychologie (S. 205-261). Bern: Huber.

Gruber, H., Harteis, C. & Rehrl, M. (2008). Professional learning: Skill formation between formal and situated learning. In K. U. Mayer & H. Solga (Hrsg.), Skill formation. Interdisciplinary and cross-national perspectives (S. 207-229). Cambridge: Cambridge University Press.

Harteis, C., Bauer, J. & Gruber, H. (2008). The culture of learning from mistakes: How employees handle mistakes in everyday work. International Journal for Educational Research, 47, 223-231.

Harteis, C. & Billett, S. (Hrsg.). (2008). Organisational and personal contributions to workplace learning environments. Special Issue des International Journal for Educational Research, 47(4).

Harteis, C. & Billett, S. (2008). Workplaces as learning environment: Introduction. International Journal for Educational Research, 47, 209-212.

Harteis, C. & Gruber, H. (2008). How important is intuition for teaching expertise in the field of adult education? Studies in the Education of Adults, 40(1), 96-109.

Harteis, C. & Gruber, H. (2008). Intuition and professional competence: Intuitive versus rational forecasting of stock market. Vocations and Learning: Studies in Vocational and Professional Education, 1, 71-85.

Harteis, C., Koch, T. & Morgenthaler, B. (2008). How intuition contributes to high performance: An educational perspective. US-China Education Review, 5(1), 68-80.

Bauer, J., Rehrl, M. & Harteis, C. (2007). Measurement of learning culture: A motivational approach. In H. Gruber & T. Palonen (Hrsg.), Learning in the workplace – new developments in the relation between learning and working (S. 21-50). Turku: Finnish Educational Research Association (FERA).

Festner, D., Harteis, C., Kyhä, H. & Tuominen, T. (2007). Participation as predictor of responsibility in working life. In H. Gruber & T. Palonen (Hrsg.), Learning in the workplace – new developments in the relation between learning and working (S. 65-90). Turku: Finnish Educational Research Association (FERA).

Füchtenkort, A. & Harteis, C. (2007). Professional action competence and the role of informal learning. In H. Gruber & T. Palonen (Hrsg.), Learning in the workplace – new developments in the relation between learning and working (S. 139-155). Turku: Finnish Educational Research Association (FERA).

Gruber, H., Harteis, C., Hasanbegovic, J. & Lehner, F. (2007). Über die Rolle epistemischer Überzeugungen für die Gestaltung von e-Learning. Eine empirische Studie bei Hochschul-Lehrenden. In M. H. Breitner, B. Bruns & F. Lehner (Hrsg.), Neue Trends im E-Learning. Aspekte der Betriebswirtschaftslehre und Informatik (S. 123-132). Heidelberg: Physica.

Harteis, C., Bauer, J. & Haltia, P. (2007). Learning from errors at the workplace – insights from two studies in Germany and Finland. In H. Gruber & T. Palonen (Hrsg.), Learning in the workplace – new developments in the relation between learning and working (S. 119-138). Turku: Finnish Educational Research Association (FERA).

Harteis, C., Gruber, H. & Hertramph, H. (2007). Epistemological beliefs and their impact on the practice of e-learning in companies. In V. Uskov (Hrsg.), Computers and advances technologies in education. Globalization of education through advanced technology (S. 266-271). Anaheim: ACTA.

Gruber, H., Harteis, C. & Rehrl, M. (2006). Professional Learning: Erfahrung als Grundlage von Handlungskompetenz. Bildung und Erziehung, 59, 193-203.

Harteis, C. (2006). Buchbesprechung: Oser, F. & Spychiger, M. (2005). Lernen ist schmerzhaft. Zur Theorie des Negativen Wissens und zur Praxis der Fehlerkultur. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 28, 517-524.

Harteis, C., Bauer, J. & Heid, H. (2006). Der Umgang mit Fehlern als Merkmal betrieblicher Fehlerkultur und Voraussetzung für Professional Learning. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 28, 111-129.

Harteis, C., Gruber, H. & Lehner, F. (2006). Epistemological beliefs and their impact on work, subjectivity and learning. In S. Billett, M. Somerville & T. Fenwick (Hrsg.), Work, subjectivity and learning (S. 123-140). Dordrecht: Springer Science.

Rehrl, M., Harteis, C. & Gruber, H. (2006). Potentialanalysen in der Personalentwicklung. Ein kritischer Diskurs. Zeitschrift für Personalforschung, 20, 185-191.

Gruber, H., Harteis, C., Mulder, R. & Rehrl, M. (Hrsg.). (2005). Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning. Regensburg: Roderer.

Gruber, H., Harteis, C. & Rehrl, M. (2005). Arbeiten und Lernen zugleich? Die Analyse von Professional Learning. Blick in die Wissenschaft, 13, 18-25.

Harteis, C. (2005). Zur Tauglichkeit des Marktprinzips für die Lösung bildungspolitischer Verteilungsprobleme. In H. Heid & C. Harteis (Hrsg.), Verwertbarkeit. Ein Qualitätskriterium (erziehungs-)wissenschaftlichen Wissens? (S. 281-291). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Harteis, C., Bauer, J., Festner, D., Heid, H. & Gruber, H. (2005). Employment between economic and educational ratio. How employees decide in dilemma. In H. Gruber, C. Harteis, R. Mulder & M. Rehrl (Hrsg.), Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning (S. 275-290). Regensburg: Roderer.

Heid, H. & Harteis, C. (Hrsg.). (2005). Verwertbarkeit. Ein Qualitätskriterium (erziehungs-) wissenschaftlichen Wissens? Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Bauer, J., Festner, D., Gruber, H., Harteis, C. & Heid, H. (2004). Do epistemic beliefs affect workplace learning? Journal for Workplace Learning, 16, 284-292.

Bauer, J., Festner, D., Harteis, C., Heid, H. & Gruber, H. (2004). Fehlerorientierung im betrieblichen Arbeitsalltag. Ein Vergleich zwischen Führungskräften und Beschäftigten ohne Führungsfunktion. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 100, 65-82.

Gruber, H., Harteis, C., Heid, H. & Meier, B. (Hrsg.). (2004). Kapital und Kompetenz. Veränderungen in der Arbeitswelt und ihre Auswirkungen aus pädagogischer Sicht. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Gruber, H., Harteis, C. & Rehrl, M. (2004). Wissensmanagement und Expertise. In G. Reinmann & H. Mandl (Hrsg.), Der Mensch im Wissensmanagement: Psy­chologische Konzepte zum besseren Verständnis und Umgang mit Wissen (S. 79-88). Göttingen: Hogrefe.

Harteis, C. (2004). Zur Diskussion über die Konvergenz ökonomischer und pädagogischer Prinzipien betrieblicher Personal- und Organisationsentwicklung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 7, 277-290.

Harteis, C., Bauer, J., Festner, D. & Gruber, H. (2004a). Selbstbestimmung im Arbeitsalltag. Unterrichtswissenschaft, 32, 128-142.

Harteis, C., Bauer, J., Festner, D. & Gruber, H. (2004b). Self-determination in daily working life. In M. Radovan & N. Dorderic (Hrsg.), Current issues in adult learning and motivation. 7th Adult Education Colloquium (S. 212-221). Ljubljana: Slovenian Institute for Adult Education.

Harteis, C., Bauer, J. & Coester, H. (2004). Betriebliche Personal- und Organisationsentwicklung zwischen ökonomischen und pädagogischen Überlegungen. In H. Gruber, C. Harteis, H. Heid & B. Meier (Hrsg.), Kapital und Kompetenz. Veränderungen in der Arbeitswelt und ihre Auswirkungen aus pädagogischer Sicht (S. 25-45). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Harteis, C. & Festner, D. (2004). Förderung und Anwendung individueller Kompetenz im Arbeitsalltag. In H. Gruber, C. Harteis, H. Heid & B. Meier (Hrsg.), Kapital und Kompetenz. Veränderungen in der Arbeitswelt und ihre Auswirkungen aus pädagogischer Sicht (S. 77-91). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Harteis, C. & Gruber, H. (2004). Competence supporting working conditions. In E. Boshuizen, R. Bromme & H. Gruber (Hrsg.), Professional learning: Gaps and transitions on the way from novice to expert (S. 251-269). Dordrecht: Kluwer.

Heid, H. & Harteis, C. (2004). Zur Vereinbarkeit ökonomischer und pädagogischer Prinzipien in der modernen betrieblichen Personal- und Organisationsentwicklung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 18, 222-231.

Gruber, H., Festner, D., Harteis, C., Meier, B., Meling, P. & Stamouli, E. (2003). Evaluation - warum und wie? In H. Apel & S. Kraft (Hrsg.), Online-Lehren und Lernen in der Weiterbildung. Gestaltung und Perspektiven (S. 261-274). Bielefeld: Bertelsmann.

Harteis, C. (2003). Lernende Organisationen zwischen Anspruch und Wirklichkeit. Wirtschaft und Erziehung, 55, 306-312.

Harteis, C. (2003). Learning organizations as seen by workers. European Journal for Vocational Training, 29, 15-24. (auch in deutsch, französisch und spanisch)

Gruber, H., Festner, D., Harteis, C., Meier, B., Meling, P., Stamouli, E. & Winkler, C. (2002). Selbstgesteuertes Lernen in internetbasierten Weiterbildungsveranstaltungen. In S. Kraft (Hrsg.), Selbstgesteuertes Lernen (S. 214-221). Hohengehren: Schneider.

Harteis, C. (2002). Kompetenzfördernde Arbeitsbedingungen. Zur Konvergenz ökonomischer und pädagogischer Prinzipien betrieblicher Personal- und Organisationsentwicklung. Wiesbaden: DUV/Gabler.

Gruber, H., Harteis, C. & Hawelka, B. (2001). Neue Medien und die Veränderung von Kommunikation. DIE - Zeitschrift für Erwachsenenbildung, 8(1), 20-22.

Harteis, C., Heid, H., Bauer, J. & Festner, D. (2001). Kernkompetenzen und ihre Interpretation zwischen ökonomischen und pädagogischen Ansprüchen. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 97, 222-246.

Harteis, C. (2000). Berufliche Weiterbildung heute und morgen. Künftige Kompetenzanforderungen an Bildungspersonal und Nachwuchsrekrutierung. München: Neuer Merkur.

Harteis, C. (2000). Beschäftigte im Spannungsfeld ökonomischer und pädagogischer Prinzipien betrieblicher Personal- und Organisationsentwicklung. In C. Harteis, H. Heid & S. Kraft (Hrsg.), Kompendium Weiterbildung. Perspektiven und Aspekte betrieblicher Personal- und Organisationsentwicklung (S. 209-217). Opladen: Leske+Budrich.

Harteis, C., Heid, H. & Kraft, S. (Hrsg.). (2000). Kompendium Weiterbildung. Perspektiven und Aspekte betrieblicher Personal- und Organisationsentwicklung. Opladen: Leske+Budrich.

Gallenberger, W., Gruber, H., Harteis, C., Heid, H. & Kraft, S. (1999). Lehren und Lernen mit neuen Medien. In F. Lehner, G. Braungart & L. Hitzenberger (Hrsg.), Multimedia - Informationssysteme zwischen Bild und Sprache (S. 259-271). Wiesbaden: Gabler.

Gallenberger, W., Gruber, H., Harteis, C. & Stamouli, E. (1999). Learning with new media as a cognitive tool. In N. Nistor & M. Jalobeanu (Hrsg.), Romanian Internet Learning Workshop: Internet as a vehicle for teaching (S. 55-64). Cluj, Romania: Teacher’s House.

Gallenberger, W., Harteis, C. & Kraft, S. (1999). Zu den Bedingungen der Möglichkeit. Helmut Heid zum 65. Geburtstag. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 95, 1-9.

Harteis, C. (1999). Zukünftige Qualifikationsanforderungen an Weiterbildner. PERSONAL - Zeitschrift für Human Resource Management, 51, 554-560.

Harteis, C., Gruber, H. & Gallenberger, W. (1999). Implementation of internet-based courses in an university curriculum. In N. Nistor & M. Jalobeanu (Hrsg.), Romanian Internet Learning Workshop: Internet as a vehicle for teaching (S. 167-183). Cluj, Romania: Teacher’s House.

Kraft, S., Gallenberger, W., Harteis, C. & Fink, G. (1999). Auf dem Weg zum Profi-Pädagogen? In G. Pollak & R. Prim (Hrsg.), Erziehungswissenschaft und Pädagogik zwischen kritischer Reflexion und Dienstleistung (S. 216-223). Weinheim: Deutscher Studien-Verlag.

Harteis, C. (1998). Zur Qualitätsdebatte in der betrieblichen Bildungsarbeit. PERSONAL - Zeitschrift für Human Resource Management, 50, 332-339.

Harteis, C. & Prenzel, M. (1998). Welche Kompetenzen brauchen betriebliche Weiterbildner in Zukunft? Zeitschrift für Pädagogik, 44, 583-601.

Harteis, C. (1997). Qualität in der Weiterbildung? Grundlagen der Weiterbildung GdWZ, 8, 214-215.