Guest lectures

The following guest lectures have been organised by our working group for both students and researchers at the University of Paderborn:

PISA rocketed Finnish education system to global attention. Finnish education was considered to be exemplary mainly because of the quality of teachers, consistence of education provided in all the ...

[Show more informationen]

This lecture explores the question why we still need to invest in workplace learning and what kind of workplace-related factors and worker-related factors can explain the learning that takes place at the workplace ...

[Show Informationen]

Das Konzept der "Aushandlung" wird häufig zur Beschreibung der interaktiven Natur beruflicher Lernprozesse verwendet. Diese Art Lernprozesse ...

Der Vortrag beschäftigt sich mit aktueller Forschung zu Lernen und Entwicklung von Kleinkindern und Schülern. Ziel ist es zu zeigen, wie die Entwicklung von mathematischem Denken und eines Zahlenkonzepts mit pädagogischen Interventionen unterstützt werden kann.

In den 80er Jahren des 20. Jahrhunderts avancierte die Theorie der mentalen Modelle im Bereich der Kognitionswissenschaft zu einer der einflussreichsten Theorien zum menschlichen Lernen und Lehren. In der Folgezeit wurde ...

Seit dem Sommersemester 2009 wird an der Universität Passau "PArcours", ein eignungsdiagnostisches Verfahren zur Beratung von Lehramtsstudierenden in der Studieneingangsphase, durchgeführt. Hierbei handelt es sich um ein eintägiges Assessment Center mit multimethodalem ...

[Show more information]

This seminar presents a case about and discusses the rise of Vygotskian-inspired socio-cultural theory and sets out come of its key purposes, elements and characteristics. In particular, the importance of understanding the contributions of and relations with social factors ...

How teachers form and maintain classroom and stuffroom relationships is crucial to the success of their work. A teacher who is able to accurately interpret the underlying relationship processes can learn to proactively, rather than reactively, influence the dynamics of any class. These are skills ...

[Show more informationen]