Steffen, B. & Pouta, M. (2022). Participant’s video annotations as a database to measure professional development. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 293-312). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_13 Abstract Correct noticing and interpreting of important cues are among the few measurable…

Read more

Goller, M. & Hilkenmeier, F. (2022). PLS-based structural equation modelling: An alternative approach to estimating complex relationships between unobserved constructs. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 269-292). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_12 Abstract A traditional approach to…

Read more

Rausch, A., Goller, M., & Steffen, B. (2022). Uncovering informal workplace learning by using diaries. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 43-70). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_3 Abstract Many of the processes and outcomes of informal workplace learning remain almost unnoticed by…

Read more

Goller, M., Kyndt, E., Paloniemi, S., & Damşa, C. (2022). Addressing methodological challenges in research on professional learning and development. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Hrsg.), Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 1-16). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_1 Abstract Research in the area of professional learning and…

Read more

Vom 17.-19. August 2022 war die AG Bildungsmanagement und Bildungsforschung in der Weiterbildung Gastgeber der zweijährlichen Konferenz der EARLI Special Interest Group 14 "Learning and Professional Development". In diesem Jahr fiel das 20-jährige Jubiläum der SIG14 mit dem 50-jährigen Bestehen der Universität Paderborn zusammen. Das lokale Organisationskomitee bestehend aus Prof. Dr. Christian Harteis, Dr. Carina Caruso, Stephan Drechsler, Dr.…

Read more

Vom 18.-22. Juli 2022 fand die 26. Jure-Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) statt. Erstmalig seit 2019 konnte die Tagung wieder in Präsenz stattfinden. An der University of Porto in Portugal trafen sich Nachwuchsforscher*innen dieses Jahr zu dem Thema "Unpredictable Challenges - Education in a Rapidly Changing World". Die AG war mit einem Beitrag am Donnerstag, 21.07.2022, vertreten: • “Intuition…

Read more

Goller, M., Steffen, B., & Lau, D. (2022). Kompetenzerwerb auf der Schulstation: Eine Mixed-Methods-Replikationsstudie. In U. Weyland & K. Reiber (Hrsg.), Professionalisierung der Gesundheitsberufe. Berufliche und hochschulische Bildung im Spiegel aktueller Forschung. Beiheft 33 der Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik (S. 21-47). Franz Steiner Verlag. Abstrakt Schulstationen werden bereits seit mehr als zwei Jahrzehnten in der…

Read more

Herr Dr. Michael Goller hat am Freitag, den 20.05.2022, erfolgreich sein Habilitationsverfahren bestanden. Die Habilitationsschrift wurde am 27. August 2021 unter dem Titel „Lernen in der Praxis: Theoretische Überlegungen und empirische Studien zu Bedingungsfaktoren praxisbasierter Lern- und Bildungsprozesse“ eingereicht. Sie umfasst zehn Publikationen, die praxisbasiertes Lernen in unterschiedlichen beruflichen Kontexten aus lern- und…

Read more

Reinke, H., & Goller, M. (2022). Supporting Young Immigrants in Their Transition From School to Work? A Staff Perspective on Challenges of Vocational Integration Classes. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 9(1), 92–119. https://doi.org/10.13152/IJRVET.9.1.5 Abstract Context: The implementation of successful measures to support immigrants' integration in cultural, social, and economic life can be considered…

Read more

Harteis, C., Gijbels, D., & Kyndt, E. (Eds.). (2022). Research Approaches on Workplace Learning: Insights from a Growing Field. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2 Abstract The volume comprises a variety of research approaches that seek to explore and understand employees’ learning and development through and for work. Working life reveals challenges through technological, economic and societal development that can only…

Read more

Harteis, C. (2022). Research on Workplace Learning in Times of Digitalisation. In C. Harteis, D. Gijbels, & E. Kyndt (Eds.), Research Approaches on Workplace Learning: Insights from a Growing Field (pp. 415–428). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_19 Abstract The article explores the particular quality of changes introduced through the latest wave of digital transformation of workplaces. It has effects on workflow processes, on…

Read more

Goller, M. & Paloniemi, S. (2022). Agency: Taking Stock of Workplace Learning Research. In C. Harteis, D. Gijbels, & E. Kyndt (Eds.), Research Approaches on Workplace Learning. Insights from a Growing Field (pp. 3-28). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_1 Abstract This chapter presents a discussion of the concept of agency. Agency is understood as a multifaceted construct describing the idea that human beings make choices, act…

Read more

Kärner, T., Goller, M., Bonnes, C., & Maué, E. (online first). Die professionelle pädagogische Beziehung zwischen Referendar*innen und ihren Seminarlehrkräften: Belastungsfaktor oder Ressource? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01065-4 Abtract Der Beitrag befasst sich mit der professionellen pädagogischen Beziehung zwischen Referendar*innen und ihren Seminarlehrkräften, deren Beitrag für die…

Read more

Caruso, C. & Goller, M. (2021). Das Praxissemester aus der Perspektive von Mentor*innen: Aufgaben der Lernorte und wahrgenommene Veränderungsbedarfe. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 14(2), 296-310. Abstract: Mentor*innen unterstützen Studierende u. a. bei der Planung, Durchführung und Reflexion von Unterricht. Obwohl Mentor*innen ein hoher Einfluss auf die Professionalisierung angehender Lehrkräfte zugeschrieben wird, gibt es nur wenige…

Read more

Caruso, C. & Goller, M. (2022). Die Relevanz von Mentor*innen für die Professionalisierung von angehenden Lehrkräften im Praxissemester: Forschungsdesiderate und Handlungsoptionen. Die Deutsche Schule, 114(4), 1-6. Abstract: Im Praxissemester (PS) sind Mentor*innen für Studierende wichtige Bezugspersonen, die sie u. a. bei der Planung, Durchführung und Reflexion von Unterricht begleiten. Während z.B. zur Kompetenzentwicklung Studierender im PS…

Read more