Ak­tuelle Pro­jekte des Arbeits­bereichs

Together online: Searching.Finding.Understanding - strengthening digital skills in families

The aim is to support digital skills through a family literacy program. The subject of the educational program is the intergenerational acquisition of digital information research. The team is inter- and transdisciplinary: psychologists, media education, together with an education institution (Neue Wege des Lernens e. V.), and an Adult and Family ...

Duration: 01/2025 - 12/2028

Project image

Systematic Development of an Open Access Culture at the University - a Development-Oriented Empirical Case Study

The University of Paderborn already has good conditions for Open Access publishing, organized by the University Library. The research project 'OASE' aims to assess the current status of the university's Open Access Culture (OAC) and to increase its visibility. The aim of the project is to develop measures for the dissemination of OAC through a ...

Duration: 10/2023 - 03/2026

Contact: Prof. Dr. Dorothee M. Meister

Project image

Digital Leadership & Communication and Cooperation Development

The project “LeadCom – Digital Leadership & Communication and Cooperation Development” is part of the BMBF/NextGenerationEU-funded competence center “School Development” in the competence network “lernen:digital”. In collaboration with eleven universities, numerous schools and transfer partners, the LeadCom project is developing and implementing ...

Duration: 08/2023 - 03/2026

Contact: Prof. Dr. Dorothee M. Meister

Abgeschlossene Pro­jekte

*POWER* | Annual Conference of the Gesellschaft für Medienwissenschaft (Society for Media Studies)

Die Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft gastiert in jedem Jahr an einer anderen Universität im deutschsprachigen Raum. Im September 2025 wird sie nach fast 20 Jahren nun zum zweiten Mal an der Universität Paderborn stattfinden und sich dabei dem Thema *MACHT* widmen. Für den ersten Konferenztag ist eine Kooperation mit dem Heinz ...

Duration: 09/2025 - 09/2025

DigHomE: Digital Home Learning Environment - Conditions for parental support in information-oriented internet use

Die BMBF-geförderte interdisziplinäre Forschungsgruppe DigHomE untersucht Einflüsse informeller und non-formaler digitaler Bildung von Schüler/innen im Elternhaus auf die informationsorientierte Nutzung des Internets für schulische Belange. Die Analyse der digitalen häuslichen Lernumwelt von Kindern und Jugendlichen soll es dabei ermöglichen, ...

Duration: 05/2019 - 04/2023

QuaSiD: Quality assurance in the digitisation strategy: success factors and constellations of actors in the dissemination and anchoring

Many digitisation projects in universities have already been successfully implemented and found broad acceptance, while other projects have brought little benefit to those involved. In order to gain a deeper understanding of the success and failure factors of digitisation projects, their diffusion and fundamental challenges, the QuaSiD project ...

Duration: 03/2017 - 03/2020

Weitere abgeschlossene Projekte, die nicht in der Projektdatenbank geführt werden, finden Sie hier.