Dagmar Keatinge
Institut für Anglistik und Amerikanistik > Linguistik - Bereich Prof. Mindt
Abgeordnete Beamtin
Didaktik - Bereich Prof. Rumlich
Abgeordnete Beamtin
Sprechzeiten /Office Winterterm 2024/25
In University - Walk-in - no registration:
Tuesdays 1.30-2.30 pm, J4.141
33098 Paderborn
Ausbildung und wissenschaftliche Karriere |
|
08/2019 |
abgeordnete Lehrkraft im Hochschuldienst Institut für Anglistik und Amerikanistik Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft (Prof. Dr. I. Mindt) und Lehrstuhl für die Didaktik des Englischen (Prof. Dr. D. Rumlich) |
2012 - 2019 |
Lehrbeauftragte Institut für Anglistik und Amerikanistik Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft (Prof. Dr. I. Mindt) |
2012 - 2019 |
Lehrkraft für die Fächer Englisch und Geschichte am Hanse- Kolleg - Weiterbildungskolleg der Stadt Lippstadt. |
2010 - 2012 |
Vorbereitungsdienst und 2. Staatsexamen Berufsbegleitender Vorbereitungsdienst für die Sekundarstufen 1 und 2 in den Fächern Englisch und Geschichte (Hanse- Kolleg Lippstadt und ZfsL Hamm) |
2006 - 2009 |
Wissenschaftliche Hilfskraft und Mitarbeiterin am Institut für Anglistik und Amerikanistik |
2006 |
1. Staatsexamen 1. Staatsexamen - Sekundarstufen 1 und 2 in den Fächern Englisch und Geschichte (Universität Paderborn) |
08/2019 |
abgeordnete Lehrkraft im Hochschuldienst Institut für Anglistik und Amerikanistik Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft (Prof. Dr. I. Mindt) und Lehrstuhl für die Didaktik des Englischen (Prof. Dr. D. Rumlich) |
2012 - 2019 |
Lehrbeauftragte Institut für Anglistik und Amerikanistik Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft (Prof. Dr. I. Mindt) |
2012 - 2019 |
Lehrkraft für die Fächer Englisch und Geschichte am Hanse- Kolleg - Weiterbildungskolleg der Stadt Lippstadt. |
2010 - 2012 |
Vorbereitungsdienst und 2. Staatsexamen Berufsbegleitender Vorbereitungsdienst für die Sekundarstufen 1 und 2 in den Fächern Englisch und Geschichte (Hanse- Kolleg Lippstadt und ZfsL Hamm) |
2006 - 2009 |
Wissenschaftliche Hilfskraft und Mitarbeiterin am Institut für Anglistik und Amerikanistik |
2006 |
1. Staatsexamen 1. Staatsexamen - Sekundarstufen 1 und 2 in den Fächern Englisch und Geschichte (Universität Paderborn) |
- Talks
2023
with Katharina von Elbwart. 'Language teacher identity über Grenzen hinweg? Identitätskonstruktion in internationalen Lernumgebungen in der LehrerInnenausbildung' (under review). 30. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung, Freiburgg, Germany, Sept. 27-29, 2023
'What makes an error - investigating the assessment of written class tests' (under review). Evidence-based Foreign Language Learning - Multilingualism in Education (EBFL) 2023, Ascona, Switzerland, June 7-10, 2023
‘Assessment of competence levels in written texts of low proficiency EFL students’ (accepted) American Association for Applied Linguistics (AAAL), Portland, OR, March 18-21, 2023
with William Dunn and Katharina von Elbwart. ‘The construction of language teacher identity in an online collaborative learning environment for pre-service teachers’. (accepted) American Association for Applied Linguistics (AAAL), Portland, OR, March 18-21, 2023.
2022
with Katharina von Elbwart. 'To be or not to be a native speaker? Assessing language ideologies in teacher education'. Sociolinguistics Symposium 24, Ghent, Belgium, July 13-16.
with Katharina von Elbwart. 'Just say it in English!“ – Language ideologies and language teacher identity in intercultural learning environments'. American Association for Applied Linguistics (AAAL), Pittsburgh, PA, March 19-22.
2021
with Katharina von Elbwart and William Dunn. 'Practice report on “Teaching Language Internationally in Germany and Canada”'. International Virtual Exchange Conference (IVEC), Drexel University & State University of New York (SUNY) COIL Center, Oct. 27-29.
with Katharina von Elbwart. 'Since it is an English class, I would ask the students to talk in English.' – Der Einfluss von Spracheinstellungen auf die Entwicklung von Language Teacher Identity in internationaler Kommunikation", Gesellschaft für Angewandte Linguistik Sektionentagung 2021 (Applied Linguistics in Germany), Würzburg, Germany, Sept. 15-17,2021.
'Assessment of learner errors in class tests - Evidence from the German EFL classroom'. CL 2021 - Corpus Linguistics International Conference. Limerick, Ireland, July 13- 16, 2021.
with Katharina von Elbwart. 'Teaching language internationally - Ein Werkstattbericht zum Wissenstransfer in einem deutsch-kanadischen Lehrprojekt in der Lehrer*innenausbildung' 13. Graduiertentagung der Fakultät für Kulturwissenschaften, Universität Paderborn, May, 25, 2021.
______________________________________________________
2006-2009
'Productive effects of developmentally moderated transfer”. 9th International Symposium on Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Ludwigsburg University of Education, July 15- 17, 2009
'Positive evidence of the developmentally moderated transfer debate'. Georgetown University Round Table on Language and Linguistics (GURT), Georgetown University, Washington DC, March 13-15, 2009.
'Key issues in designing tasks for data elicitation purposes' 8th International Symposium on Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), University of Verona, Sept. 15-16, 2008.
with M. Pienemann, J-U. Keßler, A. Lenzing und G. Hakansson. 'Transfer at the initial state'. 8th International Symposium on Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), University of Verona, Sept. 15-16, 2008.
with J.-U. Keßler. 'The acquisition of the passive voice in English as a foreign language: perception and production'. 7th International Symposium on Processability, Bilingualism and Second Language Acquisition, Universität Paderborn und Newcastle University, Sept. 9-10, 2007.
'Transfer and relexification in formal second language acquisition”. 6th International Symposium on Processability, Bilingualism and Second Language Acquisition, University of Malta (Poster), Sept. 23-24, 2006.
- Publications
Edited Volume
Keßler, J.-U. und D. Keatinge (eds.) (2009): „Research in Second Language Acquisition: Empirical Evidence Across Languages”. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press.
Articles
Keatinge, D. (in prep.). ‘I am the opinion that…’ – language variation in written academic discourse of low proficiency EFL students in continuing education’.
von Elbwart, K. & Keatinge, D. (acc./in prep.). Developing language teacher identity and leadership skills in intercultural learning environments. To appear in Reinders, H. (ed). Language Teacher Leadership. Insights from Research and Best Practice. New York: Springer.
von Elbwart, K. & Keatinge, D. (2022). Teaching Language Internationally – Wissenstransfer in einem deutsch-kanadischen Lehrprojekt in der Lehrer*innenausbildung. Interdisziplinäre Studien des Paderborner Graduiertenzentrums für Kulturwissenschaften.
Keatinge, D., von Elbwart, K. & Dunn, B. (2022). A Practice Report on Teaching Language Internationally in Germany and Canada. In Kathlyn Elliott (ed.). International Virtual Exchange Conference (IVEC) 2021 Conference Proceedings, 48-53. (Online Publication)
Keatinge, D. und Keßler, J.U. (2009): „The Acquisition of the Passive Voice in L2-English: Perception and Production”. In: Keßler, J.-U. und D. Keatinge (eds): „Research in Second Language Acquisition: Empirical Evidence Across Languages”. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press.
Keßler, J.-U. und D. Keatinge (2008): „ Profiling oral second language development.“ In: Keßler, J.-U. (ed.): Processability Approaches to Second Language Development and Second Language Learning. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press, pp. 167 – 197.
Keatinge, D. (2006). „Bilingualer Spracherwerb: 2 Fallstudien“. In: Pienemann, M., E. Roos and J.-U. Keßler (eds.):Englischerwerb in der Grundschule. Ein Studien- und Arbeitsbuch. Paderborn: Schöningh: UTB, S. 122 – 140.
Thesis
Keatinge, D. (2005). Language acquisition in the classroom. The role of transfer and processing constraints. Paderborn, Unveröffentlichte Hausarbeit zum ersten Staatsexamen.