Collocations
Martina Bredenbröcker
My PhD-project focuses on collocations of high frequency verbs and nouns in children’s language use and thus tries to transfer research results from corpus linguistics to the field of language pedagogy. The Oxford Children’s Corpus (OCC) is the basis for my investigation of lexical structures relevant for young learners of English. By applying quantitative and qualitative methods, a basic set of collocations will be determined which could then be included in the basic vocabulary to be taught in EFL-textbooks at primary school level.
In meinem Promotionsprojekt untersuche ich Kollokationen von hochfrequenten Nomen und Verben, wie sie in Kindersprache zu finden sind. Dabei sollen korpuslinguistische Erkenntnisse auf die Englischdidaktik übertragen werden. Hierfür verwende ich das Oxford Children’s Corpus (OCC), um herauszufinden, welche lexikalen Strukturen gerade für den frühen Fremdsprachenbeginn in der Grundschule relevant sind. Ziel ist es, durch den Einsatz quantitativer und qualitativer Methoden, einen Bestand an Kernkollokationen herauszufiltern, der dann Eingang in den Grundwortschatz des Englischunterrichts an Grundschulen finden kann.