PD Dr. Anke Lenzing
Institut für Anglistik und Amerikanistik > Linguistik - Bereich Prof. Mindt
Former
Institut für Anglistik und Amerikanistik > Linguistik
Former
Wichtig:
Die Beratung für die BA/MA Studiengänge Linguistik (inkl. Anrechnung von Studienleistungen, Beratung und Anerkennung von Praktika) wird von meiner Kollegin Emilia Nottbeck übernommen! Für alle entsprechenden Anliegen wenden Sie sich bitte an meine Kollegin.
Ich habe ab dem 01.09. eine Professur an der Universität Innsbruck inne. Bei dringenden Anfragen können Sie mich unter folgender Emailadresse kontaktieren: Anke.Lenzing@uibk.ac.at
33098 Paderborn
Miscellaneous |
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Since 11/2019 |
Akademische Oberrätin auf Zeit, Institut für Anglistik und Amerikanistik, englische Sprachwissenschaft, Universität Paderborn |
2005 - 10/2019 |
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Anglistik und Amerikanistik, englische Sprachwissenschaft, Universität Paderborn |
08/2018 - 02/2019 |
Vertretung der W2 Professur Englische Sprachwissenschaft unter besonderer Berücksichtigung inklusiver Kontexte an der Universität Paderborn |
07/2018 |
Habilitation an der Universität Paderborn Erteilung der Lehrbefugnis (venia legendi) in den Fächern Englische Sprachwissenschaft und Psycholinguistik Thema der Habilitationsschrift: The Production-Comprehension Interface in Second Language Acquisition: An Integrated Encoding-Decoding Model Thema des Habilitationsvortrags: Current issues in turn-taking in human communication |
07/2015 - 01/2016 |
Honorary Visiting Scholar an der Flinders University, Adelaide, Australien (Stipendiatin der Heinrich-Hertz-Stiftung) |
2011 |
Promotion an der Universität Paderborn Thema der Dissertation: The Development of the Grammatical System in Early Second Language Acquisition |
04/1996 - 08/2004 |
Magisterstudium der Anglistik, Amerikanistik und Medienwissenschaften an der Universität Paderborn mit dem Abschluss Magistra Artium (M.A.) |
2002 - 2003 |
Einjähriges Auslandsstudium an der Monash University, Melbourne, Australien |
Since 11/2019 |
Akademische Oberrätin auf Zeit, Institut für Anglistik und Amerikanistik, englische Sprachwissenschaft, Universität Paderborn |
2005 - 10/2019 |
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Anglistik und Amerikanistik, englische Sprachwissenschaft, Universität Paderborn |
08/2018 - 02/2019 |
Vertretung der W2 Professur Englische Sprachwissenschaft unter besonderer Berücksichtigung inklusiver Kontexte an der Universität Paderborn |
07/2018 |
Habilitation an der Universität Paderborn Erteilung der Lehrbefugnis (venia legendi) in den Fächern Englische Sprachwissenschaft und Psycholinguistik Thema der Habilitationsschrift: The Production-Comprehension Interface in Second Language Acquisition: An Integrated Encoding-Decoding Model Thema des Habilitationsvortrags: Current issues in turn-taking in human communication |
07/2015 - 01/2016 |
Honorary Visiting Scholar an der Flinders University, Adelaide, Australien (Stipendiatin der Heinrich-Hertz-Stiftung) |
2011 |
Promotion an der Universität Paderborn Thema der Dissertation: The Development of the Grammatical System in Early Second Language Acquisition |
04/1996 - 08/2004 |
Magisterstudium der Anglistik, Amerikanistik und Medienwissenschaften an der Universität Paderborn mit dem Abschluss Magistra Artium (M.A.) |
2002 - 2003 |
Einjähriges Auslandsstudium an der Monash University, Melbourne, Australien |
- Monographien
Lenzing, A. (2021) The Production-Comprehension Interface in Second Language Acquisition: An Integrated Encoding-Decoding Model. London: Bloomsbury Academic.
Lenzing, A. (2013) The Development of the Grammatical System in Early Second Language Acquisition: The Multiple Constraints Hypothesis. Amsterdam: Benjamins.
(reviewed in: LINGUIST List 26.529 (26.1.2015). (Christine Palumbo; http://linguistlist.org/issues/26/26-529.html).
- Herausgeberschaften
Lenzing, A., Nicholas, H. & Roos, J. (Hrsg.) (2019) Widening contexts for Processability Theory: Theories and Issues. Amsterdam: Benjamins.
Keßler, J.-U., Lenzing, A. & M. Liebner (Hrsg.) (2016) Developing, Modelling and Assessing Second Languages. Amsterdam: Benjamins.
(reviewed in: Applied Linguistics, 2017, 38/5, 771-774 von John W. Schwieter)- Aufsätze in Zeitschriften
Lenzing, A., Kersten, K., Ponto, K. & J. Wiegand (in Vorb.) “Developmental stages in L2 comprehension: Investigating and extending a processing framework.”
Nicholas, H., Lenzing, A. & M. Pienemann (in Vorb.) “On the complexity of applying dynamic systems thinking to SLA.“
Lenzing, A. (2015) “Exploring regularities and dynamic systems in L2 development” Language Learning Special Issue (“Orders and sequences in L2 acquisition: 40 years on”) (Volume 65, Issue 1, 89-122).
Keßler, J.-U. & A. Lenzing (2014) “Do you have two cloud? The role of grammar in the EFL classroom” In: Babylonia. Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen (Ausgabe 02/2014, 30-35).
Lenzing, A., Plesser, A., Hagenfeld, K. & M. Pienemann (2013) “Transfer at the initial state” In: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik. A Quarterly of Language, Literature and Culture, 3/2013, 265-286.
- Aufsätze in Sammelbänden und Textbooks
Lenzing, A. Pienemann, M. & H. Nicholas (eingereicht/2021) Lost in translation?On some key features of dynamical systems theorizing invoked in SLA research. In: Kersten, K. & A. Winsler (Hrsg.). Understanding variability in second language acquisition, bilingualism, and cognition: A multi-layered perspective. New York: Routledge.
Pienemann, M. & A. Lenzing (2020) “Processability Theory” In: VanPatten, B., Keating, G.D. & S. Wulff (Hrsg.) Theories in Second Language Acquisition. An Introduction. 3rd edition. New York: Routledge.
Lenzing, A. (2019) „Die Schnittstelle zwischen Sprachproduktion und Sprachverstehen im Zweitspracherwerb.“ In: Falkenhagen, C., Funk, H., Reinfried, M., Volkmann, L. (Hrsg.). Sprachen lernen integriert – global, regional, lokal. Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Jena, 27.-30. September 2017. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 337-352.
Lenzing, A. (2019) “Towards an integrated model of grammatical encoding and decoding in SLA“ In: Lenzing, A., Nicholas, H. & Roos, J. (Hrsg.) Widening Contexts for Processability Theory: Theories and Issues. Amsterdam: Benjamins, 13-48.
Lenzing, A., Nicholas, H. & J. Roos (2019) “Contextualising Issues in Processability Theory” In: Lenzing, A., Nicholas, H. & Roos, J. (Hrsg.): Widening Contexts for Processability Theory: Theories and Issues. Amsterdam: Benjamins, 1-8.
Nicholas, H., Lenzing, A. & J. Roos (2019) How does PT’s view of acquisition relate to the challenge of widening perspectives on SLA? In: Lenzing, A., Nicholas, H. & Roos, J. (Hrsg.). Widening Contexts for Processability Theory: Theories and Issues. Amsterdam: Benjamins, 391-398.
Keßler, J. & A. Lenzing (2018) “Grammar in foreign and second language classes.” In: The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. New York: Wiley.
Keßler, J.-U., Lenzing, A. & A. Plesser (2018) “Processability Theory: Architecture and application.” In: Wright, C., Piske, T. & M. Young-Scholten (Hrsg.) Mind Matters in SLA. Clevedon: Multilingual Matters.
Lenzing, A. (2016) “The development of argument structure in the grammatical system of early L2 learners.” In: Keßler, J.-U., Lenzing, A. & M. Liebner (Hrsg.) Developing, Modelling and Assessing Second Languages. Amsterdam: Benjamins.
Pienemann, M., A. Lenzing & J.-U. Keßler (2016) “Developmentally moderated transfer in second language development.” In: Keßler, J.-U., Lenzing, A. & M. Liebner (Hrsg.) Developing, Modelling and Assessing Second Languages. Amsterdam: Benjamins.
Lenzing, A. (2015) “Constraints on processing: L1 transfer and the L2 initial mental grammatical system.” In: Baten, K., Van Herreweghe, V., Buyl, A. & K. Lochtmann (Hrsg.) Theory Development in Processability Theory. Amsterdam: Benjamins.
Lenzing, A. & M. Pienemann (2015) “Exploring the interface between morphosyntax and discourse/pragmatics/semantics” In: Baten, K., Van Herreweghe, V., Buyl, A. & K. Lochtmann (Hrsg.) Theory Development in Processability Theory. Amsterdam: Benjamins.
Pienemann, M. & A. Lenzing (2015) “Processability Theory” In: VanPatten, B. & J. Williams (Hrsg.) Theories in Second Language Acquisition. An Introduction. 2nd edition. New York: Routledge, 159-179.
Pienemann, M., J.-U. Keßler & A. Lenzing (2013) “Developmentally Moderated Transfer and the role of the L2 in L3 acquisition.” In: Flymann Mattsson, A. & C. Norrby (Hrsg.) Language Acquisition and Use in Multilingual Contexts: Theory and Practice. Lund: Travaux de L'Institute Linguistique de Lund, 142-159.
Lenzing, A. & J. Roos (2012) “Die sprachliche Entwicklung und die Ausdrucksmöglich-keiten von Grundschülerinnen und Grundschülern im Englischunterricht.” In: Dokumentation zum 24. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) Hamburg, Oktober 2011. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 207-220.
Lenzing, A. (2008) “Teachability and learnability: An analysis of primary school textbooks.” In: Keßler, J.-U. (Hrsg.) Processabilty Approaches to Second Language Development and Second Language Learning. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 221-241.
Keßler, J.-U. & A. Lenzing (2008):“The dog is grabing” - Englischunterricht in der Grundschule und den Übergang neu denken.” In: Heggen, T. & D. Götze (Hrsg.) Grundschule neu denken. Beiträge des Paderborner Grundschultages 2006 zu Heterogenität, Medien und Ganztag. Münster: LIT, 99-109.
Lenzing, A. (2006) “Lehrwerke für den frühen Fremdsprachenunterricht: Eine sprachwissenschaftliche Analyse.” in: Pienemann, M., E. Roos & J. Keßler (Hrsg.) Englischerwerb in der Grundschule. Paderborn: Schöningh/UTB, 185-196.
- Vorträge
Vorträge als Invited Speaker
2020
What do you elephant? Formulaic sequences in early L2 communicative interaction
Guest lecture, Technische Universität Braunschweig, 18.07.20
2017
Research in early L2 acquisition – Processability Theory & the Multiple Constraints Hypothesis
Guest Lecture, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 05.12.2017
Linking production and comprehension processes in second language acquisition
27. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Jena, 28.-30.09.2017
2016
Comprehension = Production? An integrated perspective on the relation between comprehension and production in second language acquisition
Guest Lecture, LaTrobe University, Melbourne, Australien, 11.01.2016
2015
What’s the spaghetti? Exploring formulaic sequences in SLA from a psycholinguistic perspective
Guest Lecture, Curtin University, Perth, Australien, 08.10.2015
What’s do you name? What early learner utterances can tell us about language processing
Research Day of the Department of Languages & Applied Linguistics, Flinders University, Adelaide, Australien, 24.09.2015
Research in Applied Linguistics: The L2 acquisition of the passive in comprehension and production
Guest Lecture, Flinders University, Adelaide, Australien, 18.08.2015
2014
Shared syntax in L2 acquisition – exploring the interface between grammatical encoding and decoding
Plenarvortrag, 14th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Universität Paderborn, 22.-23.09.2014
L2 development is both rule-governed and dynamic
Kolloquium “Patterns of L2 development: Different theoretical perspectives” (Organisers: Prof. Dr. Rod Ellis, Ass. Prof. Dr. Søren Eskildsen; Discussant: Prof. Dr. Jan Hulstijn), American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Portland (Oregon), USA, 22.-25.03.142013
The initial L2 mental grammatical system and its development
Processability Theory Conference, Hogskolen i Ostfold, Halden, Norwegen, 11.-12.04.20132012
Early Learners
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012Processability Theory: The linguistic basis - Lexical-Functional Grammar
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012Processability Theory: The psycholinguistic basis – Levelt
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012 (zusammen mit Anja Plesser)Explaining developmental schedules
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012 (zusammen mit Prof. Dr. Manfred Pienemann)L1 influence
International Summer School on Processability Theory and Second Language Acquisition, Universiteit Gent, Belgien, 25.-27.09.2012 (zusammen mit Prof. Dr. Gisela Håkansson)Vorträge im Rahmen von Konferenzen & Workshops
2021
Timing issues in turn-taking in SLA – a psycholinguistic perspective.
European Second Language Association (EuroSLA), 30.06-03.07.2021.
2019
Exploring the cognitive challenge of turn-taking in SLA
19th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), University of Iceland, Island, 13.-14.09.2019
Processability Theory
Kolloquium "The conceptual architecture of SLA research: Deepening the discussion" (Organisers: Prof. Dr. Howard Nicholas & Dr. Anke Lenzing, Moderator: Susan Gass), American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Atlanta, USA, 9.-12.03.2019
2018
Modelling the relationship between semantics and syntax in L2 comprehension
European Second Language Association (EuroSLA) Conference, Münster, Germany, 05.-08.09. 2018
Towards Independent language use: the role of formulaic sequences in the developing L2 system
European Second Language Association (EuroSLA) Conference, Münster, Germany, 05.-08.09. 2018 (zusammen mit Prof. Dr. Jana Roos)
Towards autonomous language use: Exploring the role of formulaic sequences in early SLA
Early Language Learning Conference, Reykjavík, Island, 13.-15.06.2018
Taking a psycholinguistic perspective on SLA - Processability Theory
Kolloquium "Clarifying issues in the conceptual and terminological architecture of SLA research" (Organisers: Prof. Dr. Howard Nicholas & Dr. Anke Lenzing, Moderator: Susan Gass), American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Chicago, USA, 24.-27.03.2018
2017
The relation between semantics and syntax in L2 comprehension - applying the Online Cognitive Equilibrium Hypothesis to SLA
17th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Ludwigsburg University of Education, Germany, 04.-05.09.2017
Investigating the cognitive architecture of syntactic processing: Is there anything shared in production and comprehension processes in SLA?
American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Portland, Oregon, USA, 18.-21.03.2017
2016
Language production and comprehension processes
Kolloquium "Psycholinguistic perspectives on SLA – Findings from PT based research", Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF), Chuo University, Tokyo, Japan, 09.-11.09.2016
Dynamic features in second language acquisition
Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF), Chuo University, Tokyo, Japan, 09.-11.09.2016 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Manfred Pienemann)
Prototypicality effects in the acquisition of L2 comprehension
16th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Chuo University, Tokyo, Japan, 07.-08.09.2016
Old wine in new bottles? Mastering re-emerged concepts
16th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Chuo University, Tokyo, Japan, 07.-08.09.2016 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Jana Roos)
Locating the contribution of lexically bundled language to early instructed SLA
American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Orlando, USA, 09.-12.04.2016 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Jana Roos)
2015
A shared grammatical workspace in SLA - investigating the acquisition of the passive in L2 English
ALAA/ALANZ/ALTAANZ 2015 Conference (Applied Linguistics Association of Australia, Applied Linguistics Association of New Zealand & Association for Language Testing and Assessment of Australia and New Zealand), Adelaide, Australien, 30.11.-02.12.2015
Towards an integrated model of grammatical encoding and decoding in SLA
American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference, Toronto, Kanada, 21.-24.03.20152014
Interrogating the role of formulaic sequences in early instructed SLA
Sechste Internationale Konferenz der Gesellschaft für Kognitive Linguistik (DGKL), Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, 30.09.-02.10.2014 (zusammen mit Prof. Dr. Howard Nicholas & Prof. Dr. Jana Roos)
Lernprozesse im Englischunterricht
Fachdidaktiktag Englisch: Lernprozesse im Englischunterricht: Dialog zwischen Forschung und Praxis, Universität Paderborn, 20.05.2014 (zusammen mit Lea Hartung)
2013
The interface between comprehension and production in SLA
13th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Lunds Universitet, Schweden, 20.-21.09.13The L2 initial mental grammatical system – a case of multiple constraints
25th International Conference on Second Language Acquisition & Foreign Language Learning, Szczyrk, Polen, 23.-25.05.20132012
L1 transfer and the L2 initial mental grammatical system
12th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Universiteit Gent, Belgien, 28.-29.09.2012The development of the grammatical system in early SLA – The Multiple Constraints Hypothesis
4th UK Cognitive Linguistics Conference, Kings College London, UK, 10.-12.07.20122011
Die sprachliche Entwicklung und die Ausdrucksmöglichkeiten von Grundschülerinnen und Grundschülern im Englischunterricht
24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Hamburg, 28.09.-01.10.2011 (zusammen mit Prof. Dr. Jana Roos)The development of the grammatical system in early second language acquisition
11th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Universität Innsbruck, Österreich, 12.-13.09.2011.2010
Challenging the scope-precision dilemma in language testing: the Common European Framework and linguistic profiling
10th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA). University of Western Sydney, Australien 19.-21.09.2010 (zusammen mit Anja Plesser)Formulaic sequences and the development of the grammatical system in early L2 learners of English
4th International interdisciplinary conference on formulaic language (FLaRN), Universität Paderborn, 23.-26.03.2010 (zusammen mit Prof. Dr. Jana Roos)2009
The development of argument structure in the grammatical system of early L2 learners
9th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 15.-17.07.2009Extending PT: integrating discourse-pragmatic components – Spanish as an L2
9th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 15.-17.07.2009 (zusammen mit Anja Plesser)Erweiterung der Processability Theory um diskurs-pragmatische Komponenten: Spanisch als Zweitsprache
Graduiertentagung der Fakultät für Kulturwissenschaften, Universität Paderborn, 15.-16.05.2009 (zusammen mit Anja Plesser)2008
The grammatical system of early L2 learners of English
8th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA) Universität Verona, Italien, 15.-16.09.2008 (Posterpräsentation)Transfer at the initial state
8th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA) Universität Verona, Italien, 15.-16.09.2008 (zusammen mit Prof. Dr Manfred Pienemann, Prof. Dr. Jörg-U. Keßler, Prof. Dr. Gisela Håkansson & Dagmar Keatinge)2006
Analyse von Lehrwerken für den Englischunterricht in der Grundschule
Projektgruppe Grundschule Plus, Universität Paderborn, 11.01.20062004
Textbooks and ESL development
Workshop ESL Development in Primary Schools, Universität Paderborn, 09.07.2004.
Wichtige Informationen für Studierende:
Liebe Studierende,
im Folgenden finden Sie Informationen zur Scheinabwicklung und zur BA/MA Linguistikberatung:
1. Scheinabwicklung:
Sie können Ihre ausgefüllten Scheinformulare bei mir ins Fach werden oder diese zur Sprechstunde mitbringen. Eingeworfene Scheine können in der darauffolgenden Sprechstunde unterschrieben bei mir abgeholt werden.
2. BA/MA Linguistik: Beratung & Praktikumsbetreuung
Für Fragen zum BA/MA Studiengang Linguistik bin ich per Mail oder in meiner Sprechstunde erreichbar. Bitte beachten Sie, dass ich BA/MA Mails in Clustern bearbeite und Sie daher nicht jeden Tag direkt eine Antwort bekommen. Bitte schauen Sie im Vorfeld unbedingt in die jeweilige Prüfungsordnung, viele Fragen klären sich dann von selbst. Weitere Informationen sowie die POs finden Sie hier:
Wichtiger Hinweis zu den Praktikumsberichten: Bitte beachten Sie die geänderten Vorgaben im BA Linguistik nach der PO 2012.
Die Anrechnung der Praktika erfolgt über Scheine. Die Scheinformulare finden Sie hier:
Scheinformular BA Linguistik (PO 2012)
Scheinformular MA Linguistik (PO 2012)