Förderung der Forschungsvielfalt durch zentrale Initiativen und starke Unterstützung
Unsere Fakultät trägt maßgeblich den SFB/Transregio "Constructing Explainability". Zudem decken wir eine breite Palette von Forschungsthemen ab, die Unterstützung von verschiedenen Drittmittelgebern erhalten. Besonders unsere Zentren bündeln die Forschungsaktivitäten.
Projekte der Kulturwissenschaften
KI im Geschichtsunterricht? – KI im geschichtsdidaktischen Proseminar! Eine empirische Untersuchung von Lehramtsstudierenden im Bachelor im Fach Geschichte (Scholarship of Teaching and Learning 2024)
Das Projekt wird im Rahmen des Scholarship of Teaching and Learning 2024 durchgeführt. Der Fokus der empirischen Untersuchung liegt auf dem Wissen von Lehramtsstudierenden des Fachs Geschichte über Künstliche Intelligenz (KI) und dem Umgang mit KI. Ausgehend davon, dass KI spätestens mit der Einführung von ChatGPT im November 2022 Einzug in den ...
Duration: 02/2024 - 10/2024
Geschichtsdidaktik im schulischen Kontext am Beispiel von historischen Kontroversen im KI-gestützten Geschichtsunterricht. Ein Kooperationsprojekt
„Geschichtsdidaktik im schulischen Kontext am Beispiel historischer Kontroversen im KI-gestützten Geschichtsunterricht“ ist zugleich der Titel des Kooperationsprojekts 2024 von Isabel Elsner und Franziska Pilz sowie der Titel der beiden kooperierenden geschichtsdidaktischen Proseminare.Spätestens seit November 2022 ist mit ChatGPT Künstliche ...
Duration: 02/2024 - 08/2024
The imposition of trade tariffs in Flanders and Brabant as a means to assess the state formation process in the Spanish Netherlands (1659–1699)
The research project focuses on the Spanish Netherlands in the period between the Peace of the Pyrenees and the War of the Spanish Succession. It remains to be investigated whether the state formation process in this area progressed during said period. The attempts to impose trade tariffs in the economically most valuable provinces of the Spanish ...
Duration: 01/2024 - 12/2029
Bildung für nachhaltige Entwicklung in der Grundschule: "Lernchancen von Kindern in offenen Lernformaten beobachten, dokumentieren, und sichtbar machen"
In einer qualitativ strukturierten Beobachtungsstudie wird untersucht, welche Facetten der sogenannten Gestaltungskompetenz (de Haan 2008) Kinder entwickeln, wenn sie in offenen, selbst bestimmbaren und problembasierten Lernsettings an BNE-Themen arbeiten. An sechs Schulen in drei Bundesländern werden Fokuskinder über einen mehrwöchigen Zeitraum ...
Duration: 01/2024 - 12/2025
Contact: Nina Celine Basten
German Studies Partnership Pader-Akdeniz-Marmara
The partnership between Paderborn University, Akdeniz University Antalya and Marmara University Istanbul in the field of German studies focuses on joint research in the areas of education for sustainable development, global citizen education and tourism from the perspectives of literary studies, linguistics, cultural studies and didactics, with ...
Duration: 01/2024 - 12/2026
Funded by: DAAD
Sonderforschungsbereich
Aktuelle DFG-geförderte Projekte der Kulturwissenschaften
EcoGest: Empirische und komputationale Untersuchung der Intergration von Sprache und ikonischen Gesten unter Berücksichtigung ihrer Entwicklung bei Vorschulkindern
Empirical and computational study of iconic gesture-speech integration and its development in preschool children (DFG Projekt mit Prof. Dr. Friederike Kern, Bielefeld University, Dr. Kirsten Bergmann, CITEC, Bielefeld University, Prof. Dr.-Ing. Stefan Kopp, CITEC, Bielefeld University)Gesture and speech form an integrated communicative system. This ...
Duration: 05/2017 - 12/2022
Funded by: DFG
Contact: Erica Cartmill, Marjorie Goodwin
AUTOMATISMEN UND STRUKTUR: ZU PROZESSEN DER AUFLÖSUNG UND ZERSETZUNG (INT. TAGUNG AN DER UNIVERSITÄT PADERBORN)
Zum Abschluss des Graduiertenkollegs „Automatismen“ wurde auf der international besetzten Konferenz die Forschungsperspektive der Automatismenforschung gleichsam von der Gegenseite her aufgegriffen. Nicht mehr Phänomene der Strukturentstehung außerhalb geplanter Prozesse standen zur Diskussion, sondern umgekehrt die Frage, ob und inwiefern ...
Duration: 01/2017 - 01/2017
Funded by: DFG
Graffiti in Germany
INGRID is an interdisciplinary cooperation between the subjects of linguistics and art history that creates image databases documenting graffiti in Germany over a period of up to 20 years.
Duration: 02/2016 - 03/2024
Funded by: DFG
Contact: Prof. Dr. Doris Tophinke, Prof. Dr. Martin Papenbrock
Interdependenz in der Beziehung zwischen Erwachsenen und ihren Eltern
Die Beziehung von Erwachsenen zwischen 25 und 50 Jahren und ihren Eltern wird hinsichtlich ihrer Interdependenz untersucht. Dies umfasst das Geben und Nehmen von Unterstützung sowie die Einflussnahme auf den anderen/ die andere (Sozialisation) und innerhalb der Beziehung (relative Macht). Interdependenz wird vorhergesagt durch Aspekte der ...
Duration: 11/2015 - 01/2020
Funded by: DFG
EASE: Early semantic development: Linking language development to emerging participation in social events
The main goal of this project is to contribute to the theory of early language development within the emerging embodied, distributed and situated approach to cognition. Congruently with earlier, functionalist theories of language, we investigate how children learn the controlling power that utterances have in interactions with other people rather ...
Duration: 01/2015 - 12/2020
Funded by: DFG
Aktuelle BMBF-geförderte Projekte der Kulturwissenschaften
Skills development for inclusive teaching
The development of inclusive education systems is one of the greatest challenges both nationally and internationally. This is linked to questions regarding the initial, further and continuing training of (prospective) teachers for inclusive schools. Until now, there has been a lack of suitable concepts that have been empirically validated in a ...
Duration: 04/2018 - 03/2021
Funded by: BMBF
Stories in motion. Remembrance practices, historical cultures and historical learning in the German migration society
The research project examined the question of what a collectively significant past means in the context of diversity in the German migration society. What current challenges does historical learning face in a plural society? How are questions of diversity, belonging, exclusion and demarcation integrated into historical education? Which approaches ...
Duration: 03/2018 - 09/2021
Funded by: BMBF
Inclusion competence in daycare centre teams
The aim of the research project on quality development in the context of inclusion is to develop a curriculum for the professionalisation of inclusion skills in daycare centre teams in close cooperation with practical institutions. On the basis of a catalogue of criteria for "good professional practice", modular team development measures will be ...
Duration: 10/2017 - 12/2020
Funded by: BMBF
QuaSiD: Quality assurance in the digitisation strategy: success factors and constellations of actors in the dissemination and anchoring
Many digitisation projects in universities have already been successfully implemented and found broad acceptance, while other projects have brought little benefit to those involved. In order to gain a deeper understanding of the success and failure factors of digitisation projects, their diffusion and fundamental challenges, the QuaSiD project ...
Duration: 03/2017 - 03/2020
Funded by: BMBF
Computational Thinking (internationale Zusatzoption zu IEA-ICILS 2018)
Erstmalig realisiert die IEA im Rahmen von ICILS 2018 als Zusatzoption (international option) für die an ICILS 2018 teilnehmenden Länder ein Zusatzmodul für den Kompetenzbereich Computational Thinking, an dem auch Deutschland teilnimmt.
Duration: 10/2016 - 12/2020
Funded by: BMBF
Aktuelle DAAD-geförderte Projekte der Kulturwissenschaften
Kooperation in den Studiengängen zur Komparativen Theologie in Qom und Paderborn
Der DAAD förderte in den Jahren 2018 bis 2021 die gemeinsame Arbeit der Universität Paderborn und der University of Religions and Denominations (URD) im Iran im Programm "Fachbezogene Partnerschaften mit Hochschulen in Entwicklungsländern". Dort lernen Studierende Weltreligionen aus der Perspektive ihrer jeweiligen Theologien kennen. Um die Fragen ...
Duration: 01/2018 - 12/2021
Funded by: DAAD
Contact: Klaus von Stosch
Transferprojekte der Kulturwissenschaften
Federal State Office for Intangible Cultural Heritage, North Rhine-Westphalia
Intangible cultural heritage includes customs, rituals, festivities, performing arts, oral expressions, knowledge and skills that are passed down from generation to generation and evoke feelings of identity, continuity and community. In 2013, the Federal Republic of Germany ratified the UNESCO Convention for the Safeguarding of the Intangible ...
Duration: 12/2015 - 12/2024
Funded by: MKW NRW
Contact: Jonas Leineweber
NRW Research College Work 4.0: Design of flexible working environments - People-centered use of cyber-physical systems in Industry 4.0
For production companies, the transition to Industry 4.0 opens up great opportunities for modernization and the associated increase in the efficiency of production processes. In addition to the still largely existing technical challenges involved in developing such systems, the role of employees throughout the entire value chain is undergoing ...
Duration: 08/2014 - 12/2022
Funded by: MKW NRW
Contact: Prof. Dr. Gregor Engels, Prof. Dr. Martin Schneider, Prof. Dr. Eckhard Steffen, Prof. Dr.-Ing. Roman Dumitrescu, Prof. Dr. Christian Harteis, Prof. Dr. Iris Gräßler, Prof. Dr. Eric Bodden, Anja-Kristin Abendroth, Martin Diewald, Stefan Kopp, Günter W. Maier, Frank Ulrich Rückert, Britta Wrede
Projekte an der Universität Paderborn
Der fakultätsübergreifende Diskurs, der im Zentrum der Forschung an unserer Universität steht, fördert zahlreiche zukunftsorientierte Projekte, die sich mit drängenden gesellschaftlichen Herausforderungen befassen. Dabei setzen wir auf fachliche Exzellenz, interdisziplinäre Kooperation und die enge Zusammenarbeit mit anderen Forschungseinrichtungen. Das Ergebnis sind weltweit sichtbare Forschungsprojekte, die unsere Innovationskraft unterstreichen.
Prodekanin für Forschung, akademische Karrieren und Wissenstransfer

Prof. Dr. Britt-Marie Schuster
Faculty of Arts and Humanities » Dekanat Kulturwissenschaften
Warburger Str. 100
33098 Paderborn