Förderung der Forschungsvielfalt durch zentrale Initiativen und starke Unterstützung

Unsere Fakultät trägt maßgeblich den SFB/Transregio "Constructing Explainability". Zudem decken wir eine breite Palette von Forschungsthemen ab, die Unterstützung von verschiedenen Drittmittelgebern erhalten. Besonders unsere Zentren bündeln die Forschungsaktivitäten.

Pro­jekte der Kul­tur­wis­senschaften

129 projects were found
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PrimOER – Professionalisierung und Erweiterung der OER-Community Grundschulpädagogik im Kontext von Inklusion und Chancengerechtigkeit in der Primarstufenlehrkräftebildung

Im Verbund der Universitäten Paderborn (AG Büker, AG Oevel) und Bielefeld (AG Kamin) wird in PrimOER die in NRW aufgebaute OER-Fachcommunity der "Inklusiven Grundschulpädagogik" gestärkt und zu einem bundesweiten, interdisziplinären agilen Netzwerk ausgebaut.Gefördert durch: BMBF, Förderlinie OE_COM

Duration: 05/2024 - 04/2026

Funded by: BMBF

BBNE-Hubs

Im Projekt BBNE-Hubs werden vorhandene und bereits erprobte pädagogische Interventionen aus erfolgreich durchgeführten Modellversuchen transferiert und weiter verstetigt. Das sind (hier nur die Akronyme): Pro-DEENLA, NaReLe, KoProNa, TransSustain und TraNaxis. (drei der Projekte wurden durch die deutsche UNESCO-Kommission als Nachhaltige Netzwerke ...

Duration: 05/2024 - 04/2026

Funded by: BMBF, ESF

Contact: Stephan Drechsler, M.A., Tanja Hermelingmeier, Katharina Hartwich

Innovative strategies for using the potential of sustainability in the cultural events industries in East-Westphalia-Lippe

Die Entwicklung hin zu einer Kultur der Nachhaltigkeit ist eine der zentralsten Herausforderungen unserer Zeit und prägt den aktuellen öffentlichen Diskurs – zunehmend auch in Hinblick auf die Kulturveranstaltungsbranche. Hierbei ist „Nachhaltigkeit“ ein multidimensionaler Begriff, der in der theoretischen Auseinandersetzung wie in der ...

Duration: 04/2024 - 04/2027

Funded by: EFRE.NRW

Contact: Prof. Dr. Beate Flath

Territorial development of power between secular and ecclesiastical rule in the Duchy of Westphalia at the end of the 12th century using the example of Archbishop Philipp von Heinsberg of Cologne

The second half of the 12th century is considered the golden age of sacred Cologne, as the city had already expanded to nearly its 19th-century size by this time. These developments were also of enormous significance for high medieval Westphalia. During this period, the archiepiscopal territorial policy systematically incorporated the Rhenish (Vest ...

Duration: 04/2024 - 04/2027

Homo debilis, femina debilis? Gender-specific perception and representation of ‘disabled’ women and men in the 11th to 14th centuries

One of the central questions of human development is whether and to what extent a person is important to another person, another group, or what significance is attached to them as a sick or ‘disabled’ person. It is therefore all the more surprising that Disability Studies is still a young field of research in Germany, which distinguishes it from ...

Duration: 04/2024 - 04/2027

Funded by: Konrad-Adenauer-Stiftung

Sonderforschungsbereich

Eine Frau kommuniziert mit den Händen mit einem kleinen Roboter

TRR 318 Con­­­struc­t­ing Ex­­­plain­a­bi­li­ty

Im Sonderforschungsbereich/Transregio Constructing Explainability (Erklärbarkeit konstruieren) forschen Kulturwissenschaftler*innen mit Informatiker*innen und Ingenieur*innen interdisziplinär zu Fragen der Mensch-Maschine-Interaktion.

Zum Projekt

Ak­tuelle DFG-ge­förderte Pro­jekte der Kul­tur­wis­senschaften

24 projects were found

TRR 318 - Subproject B6 - Ethics and normativity of explainable AI

Research on explaining and explainability needs ethical reflection, because explanations can be used to manipulate users or to create acceptance for a technology that is ethically or legally unacceptable. Moreover, designing explainability to meet ethical demands (e.g., justifiability, accountability, autonomy) must not necessarily be in line with ...

Duration: 07/2023 - 12/2025

Funded by: DFG

Computational Support for Learning Argumentative Writing in Digital School Education

In dem interdisziplinären DFG-Projekt „Computational Support for Learning Argumentative Writing in Digital School Education“ werden algorithmische Methoden für die automatische Analyse argumentativer Lernertexte entwickelt. Ziel ist es, auf dieser Grundlage computerbasiertes entwicklungsorientiertes und lernersensitives Feedback zur Struktur der a

Duration: 01/2022 - 06/2025

Funded by: DFG

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Interdependenz in der Beziehung zwischen Erwachsenen und ihren Eltern II

In einem von der DFG geförderten Projekt werden Familien, die an der Untersuchung der ersten Projektphase 2015 bis 2020 teilgenommen haben, erneut befragt. Wir verfolgen drei Ziele: 1) Die 2016/17 untersuchten Familienbeziehungen werden mit Beziehungsbeschreibungen in der COVID-19-Pandemie verglichen. 2) Das angenommene Wirkmodell zur Erklärung von ...

Duration: 12/2021 - 11/2024

Funded by: DFG

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TRR 318 - Constructing Explainability

In unserer digitalen Gesellschaft nehmen die algorithmischen Ansätze (wie das maschinelle Lernen) rasant an Komplexität zu. Diese erschwert es den Bürger:innen, die Assistenz nachzuvollziehen und die von Algorithmen vorgeschlagenen Entscheidungen zu akzeptieren. Als Antwort auf diese gesellschaftliche Herausforderung hat die Forschung begonnen, ...

Duration: 07/2021 - 06/2025

Funded by: DFG

TRR 318 - Adaptive Explanation Generation (Subproject A01)

While explaining something, people generally take their conversation partner’s reactions into account and adapt their explanation accordingly. In Project A01, researchers from linguistics, psychology, and computer science are studying two components of this adjustment: cognitive adaptivity and interactive adaptivity. In cognitive adaptivity, the ...

Duration: 07/2021 - 06/2025

Funded by: DFG

Ak­tuelle BMBF-ge­förderte Pro­jekte der Kul­tur­wis­senschaften

17 projects were found
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Digital Leadership & Communication and Cooperation Development

The project “LeadCom – Digital Leadership & Communication and Cooperation Development” is part of the BMBF/NextGenerationEU-funded competence center “School Development” in the competence network “lernen:digital”. In collaboration with eleven universities, numerous schools and transfer partners, the LeadCom project is developing and implementing ...

Duration: 08/2023 - 03/2026

Funded by: EU, BMBF

Contact: Prof. Dr. Dorothee M. Meister

KuMuS-ProNeD - Professional Networks for Promoting Adaptive, Action-Oriented, Digital Innovations in Teacher Education in the Fields of Art, Music, and Sports

Post-performative music practices in post-digital learning and educational culture (sub-project Paderborn)Music Beyond Live PerformanceSince the invention of the gramophone, there has existed music that cannot or should not be performed live. Examples include music production in (digital) recording studios, film scores, music videos, techno, ...

Duration: 07/2023 - 02/2026

Funded by: BMBF

Evaluation DigitalPakt Schule

Duration: 01/2023 - 12/2026

Funded by: BMBF, KMK

ClimFiSoc - Klimafinanzierung in der mittelständischen Industrie, Teilprojekt im Verbundprojekt Climate Finance Society (ClimFiSoc)

Das Verbundforschungsprojekt ClimFiSoc | Climate Finance Society - Die institutionellen Logiken der Klimafinanzierung untersucht die Perspektiven, Anreize und Restriktionen unterschiedlicher Akteure der Klimafinanzierung, um Möglichkeiten für eine gesamtgesellschaftliche Agenda zu ermitteln. Auf der Grundlage von qualitativen und quantitativen ...

Duration: 11/2022 - 10/2025

Funded by: BMBF

LIGEDI: LITERATURGESCHICHTE(N) ERARBEITEN – GEMEINSAM IM DIGITALEN

Auf der Grundlage der im Pilotprojekt KoLiDi gewonnenen Erfahrungen werden im Konsortial-Projekt „LiGeDi“ digitale, kollaborative und interaktive Kurse für Studierende zur Vermittlung der deutschsprachigen Literaturgeschichte entwickelt. Die Ergebnisse des an den Universitäten Paderborn, Bielefeld und Wuppertal angesiedelten Projekts stehen ...

Duration: 10/2022 - 11/2024

Funded by: BMBF, Körber-Stiftung

Ak­tuelle DAAD-ge­förderte Pro­jekte der Kul­tur­wis­senschaften

4 projects were found

SANDD Sub-Saharan Africa DaF digital network

With partners in Augsburg, Kara, Windhoek and Namibia, the project team in the field of German as a Second and Foreign Language at Paderborn University tackles various topics in research and teacher education relating to German as a Foreign Language and the professionalization of German teachers in sub-Saharan Africa.

Duration: 05/2024 - 12/2026

Funded by: DAAD

German Studies Partnership Pader-Akdeniz-Marmara

The partnership between Paderborn University, Akdeniz University Antalya and Marmara University Istanbul in the field of German studies focuses on joint research in the areas of education for sustainable development, global citizen education and tourism from the perspectives of literary studies, linguistics, cultural studies and didactics, with ...

Duration: 01/2024 - 12/2026

Funded by: DAAD

Vielfalt und kulturelles Erbe der Peripherie: Regionale u. orale Kulturen Tunesiens, Marokkos u. Deutschlands – Aufbau eines Netzwerks zwischen universitären u. zivilgesellschaftlichen Akteuren der betreffenden Regionen zur Etablierung eines Forschungsprojekts

Vielfalt und kulturelles Erbe der Peripherie: Regionale und orale Kulturen Tunesiens, Marokkos und Deutschlands – Aufbau eines Netzwerks zwischen universitären und zivilgesellschaftlichen Akteuren der betreffenden Regionen zur Etablierung eines gemeinsamen ForschungsprojektsDas Projekt Vielfalt und kulturelles Erbe der Peripherie: Regionale und ...

Duration: 04/2023 - 12/2025

Funded by: DAAD

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INDIGO

The project “ Indigo – interkulturelle digitale Germanistik ohne Grenzen ” was initiated with a focus on research-based learning and the promotion of young talent at the interface between graduation and doctorate in 2021. An essential part of the project is the Indigo homepage. A platform is being created here that links all projects in ...

Duration: 09/2020 - 12/2024

Funded by: DAAD

Trans­fer­pro­jekte der Kul­tur­wis­senschaften

14 projects were found
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Joint Project for the Transfer of Comparative Theology into Society

Das Zentrum für Komparative Theologie und Kulturwissenschaften (ZeKK) der Universität Paderborn und das International Center for Comparative Theology and Social Issues (CTSI) der Universität Bonn bauen ihre bisherigen Kooperationen im Bereich der Komparativen Theologie weiter aus. Der Verbund plant den Aufbau einer Kooperationsplattform für den ...

Duration: 05/2023 - 04/2027

Funded by: MKW NRW

Contact: Sarah Lebock, M.A.

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digGer – Open education in German studies – Project phase II

Dig

Duration: 04/2023 - 10/2024

Funded by: MKW NRW

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KreativInstitut.OWL

The KreativInstitut.OWL is a network in the context of science, consisting of a university (University of Paderborn), a university of the arts (Detmold University of Music) and a university of applied sciences (Ostwestfalen-Lippe University of Applied Sciences). This institution is the only one of its kind in Germany to combine creative skills from ...

Duration: 07/2022 - 12/2026

Funded by: MWIKE NRW, Bezirksregierung Detmold

EU-IRL-CULT: Ireland, Europe and Brexit: Cultural Discourses on European Community

Duration: 12/2021 - 11/2024

Funded by: EU

Nikki Sudden - Kiss at Dawn - Perspectives on and by an Anti-Star

Posthumous multiperspectival book about the much underrated UK indie and underground musician Nikki Sudden (Swell Maps, Jacobites, coops with Dave Kusworth, Epic Soundtracks, Mike Scott, Stephen Duffy, Sonic Youth, R.E.M., Mick Taylor, Jeff Tweedy, BJ Cole, Rowland S. Howard, Jeffrey Lee Pierce/Gun Club, Jeremy Gluck, amongst others). This kind of ...

Duration: 09/2021 - 06/2025

Funded by: starfruit publications

Projekte an der Universität Paderborn

Der fakultätsübergreifende Diskurs, der im Zentrum der Forschung an unserer Universität steht, fördert zahlreiche zukunftsorientierte Projekte, die sich mit drängenden gesellschaftlichen Herausforderungen befassen. Dabei setzen wir auf fachliche Exzellenz, interdisziplinäre Kooperation und die enge Zusammenarbeit mit anderen Forschungseinrichtungen. Das Ergebnis sind weltweit sichtbare Forschungsprojekte, die unsere Innovationskraft unterstreichen.

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