Förderung der Forschungsvielfalt durch zentrale Initiativen und starke Unterstützung

Unsere Fakultät trägt maßgeblich den SFB/Transregio "Constructing Explainability". Zudem decken wir eine breite Palette von Forschungsthemen ab, die Unterstützung von verschiedenen Drittmittelgebern erhalten. Besonders unsere Zentren bündeln die Forschungsaktivitäten.

Pro­jekte der Kul­tur­wis­senschaften

270 projects were found

Cultural Conservatism, Intellectual Aristocracy, Resentment: Critical Perspectives on Literary Intellectual Discourses since 1918 and their Current Relevance

The interdisciplinary and international conference aims to take a closer look at the topicality and explosive nature of cultural and right-wing conservative intellectual discourses since 1918 in their historical genesis and their interconnectedness. In a diachronic and synchronic perspective, continuities, but also ambivalences and contradictions ...

Duration: 06/2024 - 06/2024

Funded by: Zeit-Stiftung Ebelin und Gerd Bucerius

Die Visualisierung des Göttlichen - Salvatorverehrung und Kreuzsymbolik im Spiegel der Herrschaftsprogrammatik frühmittelalterlicher Reiche

Salvatorverehrung und Kreuzsymbolik sind eng verbunden mit der Kultur der Westgoten und der Herrschaftsprogrammatik der Könige des asturischen Reichs, das von ca. 722 bis 910 n. Chr. existierte. Dies äußert sich in den Patrozinien der Kirchen, in deren künstlerischer Ausgestaltung und Epigrafik, sowie in Kleinkunst und Schriftgut. Weitgehend ...

Duration: 06/2024 - 06/2026

SANDD Sub-Saharan Africa DaF digital network

With partners in Augsburg, Kara, Windhoek and Namibia, the project team in the field of German as a Second and Foreign Language at Paderborn University tackles various topics in research and teacher education relating to German as a Foreign Language and the professionalization of German teachers in sub-Saharan Africa.

Duration: 05/2024 - 12/2026

Funded by: DAAD

Project image

PrimOER – Professionalisierung und Erweiterung der OER-Community Grundschulpädagogik im Kontext von Inklusion und Chancengerechtigkeit in der Primarstufenlehrkräftebildung

Im Verbund der Universitäten Paderborn (AG Büker, AG Oevel) und Bielefeld (AG Kamin) wird in PrimOER die in NRW aufgebaute OER-Fachcommunity der "Inklusiven Grundschulpädagogik" gestärkt und zu einem bundesweiten, interdisziplinären agilen Netzwerk ausgebaut.Gefördert durch: BMBF, Förderlinie OE_COM

Duration: 05/2024 - 04/2026

Funded by: BMBF

BBNE-Hubs

Im Projekt BBNE-Hubs werden vorhandene und bereits erprobte pädagogische Interventionen aus erfolgreich durchgeführten Modellversuchen transferiert und weiter verstetigt. Das sind (hier nur die Akronyme): Pro-DEENLA, NaReLe, KoProNa, TransSustain und TraNaxis. (drei der Projekte wurden durch die deutsche UNESCO-Kommission als Nachhaltige Netzwerke ...

Duration: 05/2024 - 04/2026

Funded by: BMBF, ESF

Contact: Stephan Drechsler, M.A., Tanja Hermelingmeier, Katharina Hartwich

Sonderforschungsbereich

Eine Frau kommuniziert mit den Händen mit einem kleinen Roboter

TRR 318 Con­­­struc­t­ing Ex­­­plain­a­bi­li­ty

Im Sonderforschungsbereich/Transregio Constructing Explainability (Erklärbarkeit konstruieren) forschen Kulturwissenschaftler*innen mit Informatiker*innen und Ingenieur*innen interdisziplinär zu Fragen der Mensch-Maschine-Interaktion.

Zum Projekt

Ak­tuelle DFG-ge­förderte Pro­jekte der Kul­tur­wis­senschaften

24 projects were found

TRR 318 - Adaptive Explanation Generation (Subproject A01)

While explaining something, people generally take their conversation partner’s reactions into account and adapt their explanation accordingly. In Project A01, researchers from linguistics, psychology, and computer science are studying two components of this adjustment: cognitive adaptivity and interactive adaptivity. In cognitive adaptivity, the ...

Duration: 07/2021 - 06/2025

Funded by: DFG

TRR 318 - Monitoring the understanding of explanations (Subproject A02)

When something is being explained to someone, the explainee signals their understanding – or lack thereof – to the explainer with verbal expressions and other non-verbal means of communication, such as gestures and facial expressions. By nodding, the explainee can signal that they have understood. Nodding, however, can also be meant as a request to ...

Duration: 07/2021 - 06/2025

Funded by: DFG

TRR 318 - Integrating the technical model into the partner model in explanations of digital artifacts (Subproject A04)

Project A04 investigates the different perspectives on the contents of explanations, i.e. what an explanation is about, and how they may change in the course of an explanatory interactive dialogue. An explanation about a technical artifact (which might be a hammer as well as a digital game) can encompass two different perspectives: On the one hand, ...

Duration: 07/2021 - 06/2025

Funded by: DFG

TRR 318 - Contextualized and online parametrization of attention in human–robot explanatory dialog (Subproject A05)

In Project A05, researchers from the areas of linguistics, psychology, and computer science are investigating attention in human-robot explanatory dialog. They are addressing questions including: where do humans focus their attention when a robot explains a task to them? How can robots direct their counterpart’s attention to achieve the goal of the ...

Duration: 07/2021 - 06/2025

Funded by: DFG

TRR 318 - Project Area RTG - Integrated Research Training Group

The Research Training Group (RTG) provides a framework for the structured qualification of doctoral and post-doctoral researchers to prepare them to conduct interdisciplinay research. The RTG offers an extensive workshop program to help early career researchers develop their professional and personal skills and organizes events such as writing ...

Duration: 07/2021 - 12/2025

Funded by: DFG

Ak­tuelle BMBF-ge­förderte Pro­jekte der Kul­tur­wis­senschaften

17 projects were found

Sprachliche Teilhabe in der Pflegeausbildung stärken (STePs) – schulische und pflegerische Praxis als Lerngelegenheit

STePs verfolgt als interdisziplinäres Forschungs- und Entwicklungsprojekt der Pflege- und Deutsch-als-Zweitsprache-Forschung/-Didaktik das Ziel, die sprachliche Teilhabe insbesondere migrationsbedingt mehrsprachiger Pflegeauszubildender an den Lernorten Schule und Praxis zu stärken, um erfolgreiche Ausbildungsverläufe zu ermöglichen. Hintergrund ...

Duration: 10/2022 - 09/2025

Funded by: BMBF

Knowledge transfer to and from quality management of teaching & learning at universities (WiaQM)

Knowledge production is considered a complex process that takes place under uncertainty and requires a high tolerance for ambiguity. This is especially true for quality management (QM) at universities, where research, teaching and administration, i.e. organizational areas with diverging functional logics, have to work closely together. The ...

Duration: 07/2022 - 06/2025

Funded by: BMBF

Meaningful Human Control - Autonomous Weapon Systems between Regulation and Reflexion

The development and application of autonomous weapons systems (AWS) is one of the most pressing problems of international security and peace. Stakeholders from politics, civil society, military, science and academia are debating controversially whether and to what extent the expansion of AI-based mechanized autonomy threatens a loss of human ...

Duration: 04/2022 - 03/2026

Funded by: BMBF

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International Computer and Information Literacy Study 2023

Mit der international vergleichenden Schulleistungsstudie ICILS 2023 (International Computer and Information Literacy Study 2023) realisiert die IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) nach ICILS 2013 und ICILS 2018 den dritten Zyklus der Studie ICILS. Mithilfe eines international entwickelten und elaborierten ...

Duration: 01/2021 - 12/2026

Funded by: BMBF

TIMSS 2023

Duration: 01/2021 - 12/2024

Funded by: BMBF

Ak­tuelle DAAD-ge­förderte Pro­jekte der Kul­tur­wis­senschaften

4 projects were found

SANDD Sub-Saharan Africa DaF digital network

With partners in Augsburg, Kara, Windhoek and Namibia, the project team in the field of German as a Second and Foreign Language at Paderborn University tackles various topics in research and teacher education relating to German as a Foreign Language and the professionalization of German teachers in sub-Saharan Africa.

Duration: 05/2024 - 12/2026

Funded by: DAAD

German Studies Partnership Pader-Akdeniz-Marmara

The partnership between Paderborn University, Akdeniz University Antalya and Marmara University Istanbul in the field of German studies focuses on joint research in the areas of education for sustainable development, global citizen education and tourism from the perspectives of literary studies, linguistics, cultural studies and didactics, with ...

Duration: 01/2024 - 12/2026

Funded by: DAAD

Vielfalt und kulturelles Erbe der Peripherie: Regionale u. orale Kulturen Tunesiens, Marokkos u. Deutschlands – Aufbau eines Netzwerks zwischen universitären u. zivilgesellschaftlichen Akteuren der betreffenden Regionen zur Etablierung eines Forschungsprojekts

Vielfalt und kulturelles Erbe der Peripherie: Regionale und orale Kulturen Tunesiens, Marokkos und Deutschlands – Aufbau eines Netzwerks zwischen universitären und zivilgesellschaftlichen Akteuren der betreffenden Regionen zur Etablierung eines gemeinsamen ForschungsprojektsDas Projekt Vielfalt und kulturelles Erbe der Peripherie: Regionale und ...

Duration: 04/2023 - 12/2025

Funded by: DAAD

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INDIGO

The project “ Indigo – interkulturelle digitale Germanistik ohne Grenzen ” was initiated with a focus on research-based learning and the promotion of young talent at the interface between graduation and doctorate in 2021. An essential part of the project is the Indigo homepage. A platform is being created here that links all projects in ...

Duration: 09/2020 - 12/2024

Funded by: DAAD

Trans­fer­pro­jekte der Kul­tur­wis­senschaften

27 projects were found
Project image

digGer – Open education in German studies – Project phase II

Dig

Duration: 04/2023 - 10/2024

Funded by: MKW NRW

Project image

KreativInstitut.OWL

The KreativInstitut.OWL is a network in the context of science, consisting of a university (University of Paderborn), a university of the arts (Detmold University of Music) and a university of applied sciences (Ostwestfalen-Lippe University of Applied Sciences). This institution is the only one of its kind in Germany to combine creative skills from ...

Duration: 07/2022 - 12/2026

Funded by: MWIKE NRW, Bezirksregierung Detmold

Learning, developing an disseminating inclusion and digitisation in OER contexts

In September 2021, the digital portal for teaching and learning in North Rhine-Westphalia, ORCA.nrw ("Open Resources Campus NRW") was officially launched. ORCA provides quality-proofed materials for digitally supported teaching and learning at universities. In various funding lines of NRW and in cooperation with the institution Digitale Hochschule ...

Duration: 12/2021 - 12/2023

Funded by: MKW NRW

EU-IRL-CULT: Ireland, Europe and Brexit: Cultural Discourses on European Community

Duration: 12/2021 - 11/2024

Funded by: EU

Cityrama - Straße als Atelier I-II

Wir bewegen uns täglich durch Straßen, flanieren und fahren auf ihr, überqueren sie oder tippen sie in Google Maps. Straßen, so scheint es, sind einfach da. Doch wo fängt die Straße an - wo hört sie auf? Sind Häuser, Geschäfte und Bäume, die sich an einer Straße befinden, auch Teil der Straße? Welche Rolle spielen die anderen Menschen, die auch in ...

Duration: 11/2021 - 06/2022

Projekte an der Universität Paderborn

Der fakultätsübergreifende Diskurs, der im Zentrum der Forschung an unserer Universität steht, fördert zahlreiche zukunftsorientierte Projekte, die sich mit drängenden gesellschaftlichen Herausforderungen befassen. Dabei setzen wir auf fachliche Exzellenz, interdisziplinäre Kooperation und die enge Zusammenarbeit mit anderen Forschungseinrichtungen. Das Ergebnis sind weltweit sichtbare Forschungsprojekte, die unsere Innovationskraft unterstreichen.

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